Anton
    8 dagar kvar tills ansökan måste vara inne. Jag har skjutit upp det länge nog så efter sommaren ska jag börja studera på riktigt. Problemet är att jag fortfarande inte är säker på vilken utbildning jag ska gå.

    Jag är intresserad av datorgrafik. Detta innebär alltså 3D-transformationer, visualisering, simulering, och och så vidare. Jag tycker om själva programmeringen, jag vill lära mig att konstruera en grafikmotor/spelmotor från grunden.

    Men det finns inga utbildningar som är specifikt inriktade på detta. Det närmaste jag har hittat är speldesign med inriktning på grafik, men jag har fått uppfattningen av att jag då kommer lära mig mer om hur jag använder olika verktyg, istället för att få förståelse för hur verktygen fungerar. Därför har jag också funderat på datateknik (ingenjör) eller datavetare.

    Har ni några tips? Vad borde jag studera?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Anton, kika även på yrkeshögskoleutbildning Spelgrafiker >>> (sista ansökningsdag 15 maj 2018). Du kan göra många yrkeshögskoleutbildningsansökningar och komma in både på högskola/universitet och på flera olika yh samtidigt - och kan då välja sen vilken utbildning du tackar ja! till.

    Kika också på yrkeshögskoleutb. CGD-produktvisualisering>> och Arkitekturvisualisering>> /sista ansökningsdag 16 april 2018/.

    Du kan också, om du vill, kika på yh-virtual-reality-utvecklare>> som startar i januari 2019.

    Kanske även Grafiskformgivare/tekniker>> - kan vara av intresse för dig (sista dag att söka den är 13 maj 2018).

    Ännu en yh som kanske kan intressera dig är Dataspelsutvecklare/3D-grafik > (sista dag att söka den är 1 maj 2018).
    *****
    Till högskola/universitet är sista dag att söka den 16 april 2018; du kan lägga in många olika alternativ, upp till 20 st. - efter sista ansökningsdag går det bra att ta bort dina högskolealternativ, men ej lägga in nya; däför kan du nu söka många olika högskoleutbildningar (och ta bort några av dem sedan).
    Samtidigt kan du söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar.
    Det kan inte uteslutas att passande utbildningar kan även finnas inom KKU >> och på folkhögskolorna><.

    Liselotte

    Någon detalj-innehåll (exakt vad som ingår, vad man ska lära sig) inom alla de olika högskole-, yrkeshögskole- och övriga utbildningar, kan tyvärr inte vi här på Fråga SYV. Det finns tusentals olika utbildningar, många av dem är "lika" varandra på olika sätt. Branschen är också under snabb ständig utveckling. Detta kan medföra att det som uppges om utbildningen nu, kan bli ändringar i - pga de nya rönen och/eller teknisk utveckling.
    Det är därför så att du som sökande måste läsa på utbildningarnas hemsidor och vid frågor - helst vända dig direkt till dem som uppges som kontaktpersoner på just de aktuella utbildningar. Ingen annan än de som jobbar direkt med de utbildningar kan svara på frågor om detaljer som exakt vad man lär sig inom den utbildningen.