Linnea
    Hej, jag går just nu ett högskoleförbredande program på gymnasiet åk 1. Jag känner mig inte trygg och har ingen lust längre. Jag känner ingen motivation alls. Jag mår dålig psykiskt. Hur ska jag fortsätta? Jag måste och vill ha ett gymnasieexamen. Kan jag studera distans? Eller är det försent? Vad kan jag göra? Jag klarar inte av att gå till skolan! Jag bor i Göteborg.hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Distans erbjuds på >>korrespondensgymnasiet

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej Lunnea, sök till korrespondensgymnasiet

    och om du kommer in, byter du i så fall från din nuvarande skola till Korrespondensgymn.

    Prata också med kurator och med skolsköterska som har erfarenhet av olika frågor som har med gymnasiestudier att göra och som känner också vad som finns lokalt, nära där du bor, ex.vilka projekt som kan finnas i din stad.

    De kan också förmedla kontakt till skolpsykolog och skolläkaren om de anser att det behövs.

    • : Tack! Jag undrar om det är möjligt att läsa 50% av mina ämnen hemma? Just nu på min nuvarande skola som inte är en distansskola? Det är ämnen jag har lätt för. Jag känner själv att det skulle funka för mig. Men går det, eller räknas det ej som heltid (alltså ej csn).
    • Milla : Det är tyvärr inte elevens rättighet att bestämma förlägga vissa eller alla kurser på gymnasiet till distans; rektor kan fatta beslut om anpassad studiegång men det är sällan som det händer. Om rektor fattar beslut om anpassat upplägg, ber du att din skola rapporterar in det till CSN som Heltidsstudier, då får du inte några problem med CSN ...