Britney-Lee

    Hej

    Mitt val är runt hörnet och jag vill absolut inte tvingas välja en "vanlig" skola av anledningen att jag har Autism, ADD och diverse psykiska åkommor vilket gör det extremt svårt att ens vistas bland folk. I skolan jag går nu är det ständigt rörigt och jag blir för stressad för att det ska vara hälsosamt överhuvudtaget. Därför har mina föräldrar och jag bestämt att jag ska söka distansutbildning och "lära mig" att ses i sociala sammanhang i kontrollerad miljö. Då måste jag först komma in, men frågan som ger mig mest ångest just nu är denna.

    Vad kan jag göra om jag inte kommer in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Britney-Lee!
    Jag vill råda dig prata om det med SYV på din skola och med kurator; be också dina vårdnadshavare ta kontakt med rektor.
    Jag hoppas du kommer in på Korresponensgymnasiet>> "på egna meriter",dvs med resultat från dina betyg i grundskolans Slutbetyg, men om du ej kommer in på Korr, då behöver du snabbt hjälp av Utbildningsförvaltningen i din hemkommun - som kan fatta beslut att köpa distansutbildning till dig av "medicinsk anledning". Det är därför bra om ni "förbereder" på så sätt att utbildningsförvaltningen får alla Intyg från läkare och/eller psykologen och det är bra om rektor på din gymnasieskola kan prata med utbildningsförvaltningen och mer eller mindre "ansöka" om att du skulle få "speciell behandling", dvs att Utbildningsförvaltningen överväger någon "särskild lösning" - kanske köpa distansundervisning för dig eller kanske någon annan lösning... som t.ex hemundervisning, eller vad de anser passar i ditt fall.
    Med förhoppning om att det löser sig på ett bra sätt!
    ANNA