Oliver
    Hej! Jag går just nu teknikvetenskap på gymnasiet, dock vill jag inte jobba inom teknik efter gymnasiet. Jag är sugen på jurist eller kanske något inom samhäll och vill plugga ivy League efter gymnasiet.
    Kan man studera samhällsprogram eller ekonomiprogram i USA på universitetsnivå efter teknikprogrammet i Sverige? Jag läste på internet och tog teknik för vill ha en bredd kursplan som är viktigt för att studera utomlands.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,
    för att studera på eftergymnasial nivå utomlands - passar IB-programmet bäst (detta bl a för att undervisning är på engelska + att man läser rätt så hög behörighet inom de flesta ämnen).Du kan söka om - till nästa år - utbildning på IB-programmet; du kan också ta kontakt med gymnasieskolorna som erbjuder IB och fråga om de kan ta in dig.

    Annars så borde det inte vara omöjligt att även efter andra gymnasiala studier i Sverige än på IB-programmet, komma in på universitet i USA. Dock kan vi inte svara på exakt vad som gäller. Det finns många olika Universitet i USA och de kan ställa olika krav för behörighet. Deras krav kan också förändras över tid - det som gäller idag behöver inte gälla om några år, inte ens om 2 år... och vi kan inte ansvara för vad Universitet i olika länder kan "hitta på" för regler, villkor och övrigt.
    Tips - hitta några universitet i USA där du senare vill läsa och följ info på deras hemsidor; gör det kontinuerligt - för att info kan ändras; ta kontakt med personal på just de universiteten och ställ frågor till dem. Det är ju de som jobbar på ett visst universitet som bör veta mest om sina egna utbildningar (jämfört med någon annan som inte jobbar där).

    Länktips - Gymnasieguiden.se/program/IB;
    Studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/usa.

    Vänligen
    ANNA