Rebecca
    Hej! Jag skulle behöva vinna ett extra meritpoäng till vårens intagningar och hade tänkt studera engelska 7 eftersom jag inte gjort det innan. Problemet är bara att min hemkommun inte börjar kursen (både i klassrum och distans) förrän den 29 Oktober och eftersom det då bara är fyra veckor tills betyget ska vara inlämnat så fungerar inte det. Jag har kollat olika alternativ så som att studera i en annan kommun men på grund av min hemkommuns krav och handläggningstid så fungerar inte det heller tidsmässigt. Jag har nu funderat på om man kan gå utanför kommunen och eventuellt bekosta utbildningen själv? Fungerar det eller finns det något annat jag kan göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca!

    jag förstår problemet och det är en aktuell fråga, som många konfronteras med... men i ditt fall så hinner du faktiskt - för att din kurs (om den är på heltid) kommer vara slut senast 2 dec. Och betyget behöver du nästa dag.
    Jag kan ingående förklara varför komvux i andra kommuner kommer ej ta emot dig och att det är tyvärr så att Interkommunal ersättnings-förfarande tar lång tid, precis som du beskriver och ofta blir det sedan Nej som svar ... Menn jag vill i stället ge dig några konkreta förslag:

    - Högskoleprovet (sista dag att anmäla sig är 3 sept 2018) - till provdagen i oktober 2018;

    - Prövning - om du kan hitta var du kan göra prövning i engelska 7 (det kan du göra i alla olika kommuner, inte endast där du är folkbokförd). Prövningsavgift är 500 kr.

    - försöka få betyg i tid och be komvux hantera betyssättningen skyndsamt - om kursen börjar 29 oktober och du behöver ditt betyg senast 3 december - är det exakt 5 veckor (fr o m v.44 - t o m v.48 - fredagen v.48 är den 30 november) - betyget ska vara Antagning.se tillgänglig senast 3 december och det är måndag v.49.
    Om du läser på - på egen hand, så att du kan gå igenom kursen från 29 okt. utan problem, omtentor mm. - se till att försöka få goda förkunskaper.... borde du i så fall få betyg i tid. Säg också till läraren i början av kursen att det är viktigt för dig att få betyg i tid, och inte sen.
    Å andra sidan är sista kompletteringsdag - 3 dec för alla, inte bara för dig - så det är många som är i din situation; jag tror många andra kommer påtala "viktighet" i att ej slöa sig med betygssättningen på slutet.
    Vänligen
    Julia syv