Beatrice
    Hej!
    Jag har försökt läsa runt på hur allt funkar och så, men hittar inget svar. Jag är helt vilse med andra ord.

    Jag vill i framtiden studera i Holland, efter gymnasiet som jag går nu.
    Jag kommer ha grundläggande högskolebehörighet.

    Jag har kollat in skolor och det är mest universitet som gäller för att det är bara dem som kan erbjuda kurser i engelska osv. Högskola har bara kurser och sånt på nederländska.
    För att komma in på de flesta universiteteter behöver man ha ett diplom som motsvarar deras VWO diplom. Hur ska jag ta reda på om jag har betyg som motsvarar deras VWO diplom?
    Jag tänkte att man kanske måste översätta sina svenska betyg och sen skicka in till skolan och så får jag om jag inte har behörighet, kanske läsa komvux här i sverige?
    Hur hittar jag då en översättare som kan översätta de betyg jag har? Jag vet inte vem man ska kontakta, Vem man ska ringa eller maila.

    All hjälp som helst inkl. länkar eller annat är väldigt uppskattat. Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Beatrice,

    vilken skoIa i Holland vill du läsa på? Det kanske är några olika universitet som du kan tänka dig - och i så fall läs på skolornas egna hemsidor (ofta finns det info även på engelska) och kontakta dem. Det måste finnas kontaktuppgifter på skolornas hemsidor.

    ***

    De länkar som vi kan ge - tiII de hemsidor som vi anser vara pålitliga och innehåller relevant information är:
    www.studera.nu - Info om uppehållstillstånd och visum >>
    Studera i Nederländerna>>

    Nederländernas Ambassad>> - där kan en utbildningsansvarig finnas som kan ge info om att "översätta betygen".

    Studie- och yrkesvägledare

    Språktest inför studier utomlands>>

    Du kan också kontakta några EURES-rådgivare, som är experter på Holland - t.ex kan du maila till [email protected] EURES-rådgivare är i första hand experter på arbetsmarknaden i Nederländerna, men förhoppningsvis kan de också svara på frågor om studier eller i alla fall hänvisa till någon som kan svara på de frågor du har om studier i Holland.

    Söka EURES-rådgivare som är experter på olika länder kan man på den här sidan>> Tyvärr hittade jag inte någon EURES-rådgivare i Holland som kan svara på svenska, men det finns över 20 personer som kan svara på Engelska.

    En sida om att arbeta i Holland - här>>

    Fler tips: du kan prova kontakta SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och SYV på IB-programmet på gymnasieskolorna. Dock kan de alla svara att det ingår inte i deras arbetsuppgifter att hjälpa dig att söka svar på dina frågor. Tyvärr. :( men man kan testa och hoppas på att ha tur.

    Jag ser att du är 17 år och antar att du läser på gymnasiet nu. Har du pratat med SYV på din skola? Formellt sett är det den SYV-en som bör kunna hjälpa dig, men när det gäller ren infosökning, kan SYV svara att det får du göra själv, söka information. Sedan kan SYV hjälpa dig välja bland några alternativ som du själv tar fram, att diskutera och "bolla" ideer ...

    Det är annars en jättebra och svår fråga - vems "ansvar" är det att ge information och hjälpa till med att ordna studier utomlands. Tyvärr så känner inte vi ngt. bra svar på den frågan.

    Vänder man sig till Arbetsförmedlingen, svarar de att de ger info och förmedlar kontakter när det gäller att arbeta eller söka arbete utomlands, inte studier.

    SYV på komvux och på skolorna har ofta inte kunskap om studier i olika länder och har inte heller tid att sätta sig in i studier i olika länder. Och detsamma gäller oss här på Fråga SYV. Vi har inte resurser att sätta oss i studier i olika länder. Man kan ju inte svara "vad som helst", det måste vara relevant, pålitlig information och som också svarar direkt på just Dina Frågor. Men då måste man bli expert...