Amanda
    Hej fråga syv!

    Då jag precis satt in foten i gymnasiets värld, och all vad det innebär, har det blivit mer relevant att börja fundera mer på framtiden och min fortsatta utbildning. Läser det naturvetenskapliga programmet och vill i nuläget jobba med något angående rymden, ex. astronom, astrofysiker eller liknande. Har fått upp ett intresse för att studera i Kanada efter studenten, helst ta ett bachelors degree/phD, men är lite osäker på hur man går tillväga. Har ögonen riktade mot Toronto och har redan börjat leta upp information om olika universitet (University of Toronto, University of Waterloo etc) och vad de erbjuder för program. Vet dock inte hur man ansöker och är det något speciellt kanadensiska universitet letar efter? Hur fungerar även det kanadensiska universitetssystemet? Är det som det svenska eller mer likt det amerikanska? Är det något speciellt man bör veta om innan man tar steget och i princip börjar om från ruta ett i ett nytt land som Kanada?

    Tack på förhand,
    Amanda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    så roligt att du är intresserad av Rymdyrken >>>!

    ang. studier i Kanada, skickar några länkar till hemsidor som vi bedömer som pålitliga och som innehåller relevant info antingen allmänt om studier utomlands eller just specifikt om studier i Kanada, där du förhoppningsvis hittar intressant för dig info:

    https://sweisa.se/studentblogg/kanada

    Info om högre studier i Kanada på högskolornas gemensam hemsida
    www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/kanada/

    info om studiestöd (Studiemedel) för utlandsstudier på CSN´s hemsida
    www.csn.se/utomlands

    och sammaställningar på www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

     www.fragasyv.se/info/studera-utomlands samt på  www.fragasyv.se/info/lanksamling-utomlands

    Det är ganska allmän information, men vi tycker det är viktiga "punkter" som vi nämner och vi har i alla fall bedömt att de sidor som vi länkar till har relevant och pålitlig information.

    Hoppas någonting i våra svar blir till hjälp, trots att vi egentligen inte har möjlighet att svara på frågor om studier utomlands.

     Bästa hälsningar

    ANNA