Sara
    Hej!
    Jag funderar på att plugga till läkare i Norge eller Danmark. Jag har också hört att antagningspoänget till läkarprogrammet är lägre än Sveriges i de länder. Stämmer det? I så fall hur mycket är antagningspoängen i Norge respektive Danmark?

    Tack på förhand!!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    vi på Fråga syv kan tyvärr inte svara på detaljerade frågor om studier utomlands. Vi är experter på studier i Sverige. Det vi kan göra är att skicka länkar till de hemsidor som vi bedömer som pålitliga där du själv kan leta efter information.

    Vi kan också ge allmänna tips/råd om vad man bör tänka på om man funderar på att läsa utomlands.

    Om du vill ha länkar och tipsen  - var god hör av dig igen.

    Jag beklagar att vi ej kan bistå med mer hjälp vad det gäller utbildningar utomlands!

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Hej!
    • : Tack för ditt svar. Ja, jag vill ha länkar.
    • Peter : Har du kikat på länkarna? Vi på Fråga syv beklagar att vi inte kan med ?? om studier Utomlands hjälpa så värst mycket mer... :(
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    Här kommer länkarna:

    bra att tänka på om man planerar studier utomlands - se här<<<

    Svenska högskolornas gemensam hemsida Studera.nu - om studier i Norge<< och om studier i Danmark<<

    Tips - fråga en eures-rådgivare<< experter på Danmark (Norge är inte med i EU). På den här sidan<<< hittar du uppgifter till Eures-rådgivare, välj land - och SÖK - jag fick fram 36 personer som kan svara på frågor om den danska arbetsmarknaden /ja, just Arbetsmarknaden... inte studier i första hand/ men vår erfarenhet är att ofta är de tillmötesgående och kan även svara på frågor om studier, fast det ingår inte i deras primära arbetsuppgifter.

    Om "högre utbildning" i Norge - var god läs på www.norden.org

    Jag kan också tipsa dig om att försöka få svar från ambassader och konsulat som ofta brukar ha någon sort "utbildningsexpert", som kan ge bra svar på bl a utbildningsfrågor.

    Danmarks ambassad

    Jakobs Torg 1
    Box 16119
    103 23 Stockholm
    Tfn: 08-406 75 00
    Fax: 08-791 72 20
    E-post: [email protected]

    och

    Norges ambassad

    Skarpögatan 4
    Box 27829
    115 93 Stockholm
    Tfn: 08-587 236 00
    Fax: 587 236 99
    E-post: [email protected]