Thea

    Hej. jag går nu i 9an och tänkte efter sommaren börja på korrespondensgymnasiet. Jag vill antagligen gå hum eller ekonomi. Efter studenten vill jag plugga på universitet, datavetenskap. Om jag inte har läst de kurser man måste ha läst för att komma in kan man läsa de på komvux eller gå någon annan kurs på universitetet innan man börjar programmet? Jag tror att de kurserna är ganska svåra, typ matematik 5 osv.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,

    som det är nu, så krävs det inte matte 5 till ngn utbildning i Sverige;
    till civilingenjörsprogrammen krävs det matematik 4.
    Om du på gymnasiet inte blir behörig kan du söka både till komvux och till folkhögskolorna samt tekniska eller naturvetenskapliga basår eller basterminer på högskolor/universitet.
    Ännu ett alternativ är att skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövningar.
    Vänligen
    ANNA