Jennie
    Hej. En elev är nyfiken på att studera till läkare och då helst påbörja detta genom att studera utomlands. Hens tanke är att en naturvetenskaplig gymnasieutbildning kan vara lämpligt. Finns någon sådan lämplig utbildning? Hittar ingen tyvärr.
    • Anonym Kanin : Antingen kör eleven på med IB programmet som förbereder elever för utlandsstudier, eller hittar ni en skola som erbjuder NV - internationell profil. Internationella kunskapsgymnasiet är ett sådant där de bl.a hjälper elever utföra Cambridge-testet som skall vara som en certifikat på att eleven kan engelska. Det finns säkert flera sådana gymnasium.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jennie,
    kommentar från Anonym ger bra info.
    Men även det "vanliga NA-programmet" kan också leda till naturvetenskapliga studier utomlands. Det finns många exempel på att elever efter "Natur-natur >>" läser till läkare och andra naturvetenskapliga utbildningar både i Sverige och utomlands.
    ***
    "Anonym" nämner Internationella-kunskapsgymnasiet >> i sin kommentar.... men jag vet inte i vilken stad eleven vill gå på gymnasiet... så därför är det svårt, tycker jag, att ge tips på konkreta gymnasieskolor.

    Liselotte

    Exempel på en gymnasieskola som erbjuder Natur-natur är Carl-Wahrengymnasiet.

    • :

      Hej och tack för Era svar. Eleven siktar in sig väldigt brett vad gäller ort och jag fick uppfattningen om att hen föredrar utbildning på engelska. England, USA lät dock lockande för hen. Natur - på engelska - gymnasienivå. VI pratade om svenska skolan som finns lite överallt men jag är osäker på om föräldrarna var tvungna att vara bosatta på studieorten. Utbildningen är ju dock på svenska då. Eleven ska kontakta Blueberry för att se vad de kan hjälpa till med. Jag saknar erfarenhet av Blueberry så vi får se vad de får fram.

    • Milla : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag vill tipsa om Svenska skolan i London, kika gärna på deras Presentation på gymnasieGuiden>>

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang. Folkbokföringskommun: kommunala gymnasieskolor prioriterar egna elever, från sitt eget ”upptagningsområde” men tar in andra elever om det finns lediga platser. Fristående gymnasieskolor tar in elever från alla svenska kommuner som ”egna”, dvs i första hand; i konkurrens på betyg från grundskolan.

    • : Tack!
    • : Jo.. men är den ovanstående att betrakta som ngn form av kommunal skola i London då? Det innevär att har de plats över för en student som INTE har familjen där, så kommer hen in (betygen avhängigt förstps) men de ortsboende först? Ska grotta lite i det.
    • Milla : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london Är en Friskola; den tar emot alla sökande ”i första hand”.