Anna
    Hej

    Jag har funderat på att studera på distans eftersom det högskolan jag vill söka in mig på ligger långt ifrån där jag bor och jag kommer inte kunna flytta dit.

    Jag vill studera statsvetenskap eller ett liknande samhällsvetenskaplig program och söker till det i nästa hösttermin men de flesta programmen står inte på distans utan har vanliga lektioner. Men jag undrar om jag kan ändå studera på distans även om det inte är distans program.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna, tyvärr är det, enligt min uppfattning, inte möjligt att studera på distans, om en högskoleutbildning är "bunden" till skolort.
    Det brukar vara en hel del obligatoriska sammankomster och att åka fram-tillbaka till alla dem - kan bli mycket svårt /beroende så klart på hur långt det är att åka/. Det som går att "missa" är föreläsningar, men hur ska man då införskaffa sig den info som lärare framför på föreläsningar?
    Till skillnad från grund- och gymnasieskolorna, finns inte "en lärobok" i en viss "kurs" på högskolenivå, utan lärare tar till den senaste forskningen, som många ggr ännu inte över huvudet taget finns publicerad, och berättar om det på föreläsningar - och hur ska du ta del av all den info, om du inte är där?
    Kika gärna på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Statsvetenskap - jag fick fram 719 "träffar" när jag sökte på "statsvetenskap" och valde filter "utan obligatoriska träffar", dvs Heldistans. Och till 15 mars, när ansökningsperiod börjar, kan det bli ännu fler utbildningar synliga... och vi får hoppas att du hittar någon utbilnding på Distans som du vill söka. Du kan söka upp till 20 alternativ till högskola + även samtidigt söka utbildningar inom andra skolformer, t.ex inom Yrkeshögskola. Du får gärna kika på några Distans-utbildningar inom yrkeshögskola: >>yh till Intergrationspedagog; >>yh till Lönekonsult; >>yh till IP-Paralegal; >>yh till Redovisningsekonom; >>yh till Stödpedagog; >> YH till Key Account Manager som ges från Gbg och från Solna.

    Vänligen
    Julia SYV