Philip

    Hejsan, jag fyller snart 20år och är på väg att börja tredje året på en lärlingsutbildning. Visst är det så att jag nu måste söka nytt studiemedel från CSN? Hur gör jag det? När jag loggar in på csns ”Mina sidor” så kommer jag ingen vart. Det står bara att de inte har beslutat om mitt ärende än. Och så har det stått i två år. Hur skall jag göra? Mvh: philip

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philip,

    du kan ringa till CSN på vardagar kl.9-15, tel.nr nedan:

    Fördelen att kontakta CSN är att det är de som fattar beslut och därför vet bäst svar just på de frågor som gäller bidrag och lån för studier.
    Allmänt gäller: från höstterminen det kalenderåret du fyller 20 år, kan du ansöka om studiemedel, även om du fortfarande läser på gymnasiet. Mer info finns på www.csn.se

    Du borde också kunna få hjälp på din gymnasieskola - av SYV, kurator, klasslärare/mentor eller utbildningsinformatör/administratör. Jag tror personal på din skola har fått den frågan förut; det borde finnas fler elever i din situation (som fyller 20 år i år och ska ansöka om studiemedel). personal på din skola har också tillgång till ditt personnumer. När man kontaktar myndigheter som t.ex CSN, då behöver man uppge personnummer - annars kan de inte se i sina "system" hur ditt ärende "ligger till".