Joakim
    Hej!

    Jag ska börja gymnasiet till hösten och kommer läsa sam beteende. Dock skulle jag vilja läsa mitt andra gymnasieår i Oslo ,och undrar därför om det skulle vara möjligt?

    • Amanda : Jag som jobbar på STS student travel schools skicka elever som vi studera på gymnaiset i Norge men det är inte alltid att man får ränka med året i den svenska skolgången. Återkom gärna till oss om du har några frågor eler funderingar! Med vänliga hälsningar STS

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim,

    är det bara åk2 du vill läsa i Oslo eller resten av gymnasiet, och varför just i Oslo?

    Det kan hända att du måste "gå om" åk2 här i Sverige om du kommer tillbaka efter ett år i Norge. Om du planerar att fortsättningsvis bo i Norge - kanske det är så att det blir bra för dig att läsa hela gymnasiet i Norge i så fall...

    Du får förklara din situation lite mer ingående. Flyttar hela din familj till Norge eller bara du?

    Vad vet du om gymnasiemöjligheter i Norge? Vad är dina framtida planer efter gymnasiet?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Några tips:
    prova kontakta Norges AMBASSAD>> - de kan ha någon sort "utbildningsansvarig" som är bra insatt; och/eller skicka dig vidare till "någon som vet någonting" som kan hjälpa dig i dina efterforskningar;

    se om du hittar relevant info på https://utdanning.no som är någon sort "vägledningsportal" som har koppling till Norges utbildningsdepartement; därför tror vi det är en seriös sida och vågar därför tipsa om den;

    du kan också kika på www.studyinnorway.no/study-in-norway/Education-system - som i första hand handlar om högskolestudier, och inte om gymnasiestudier, men kanske finns det ändå relevant för dig info där eller så kan du prova kontakta dem via denna sida - ringa eller maila - och förhoppningsvis få ngn sort bra hjälp!

    Jag håller tummarna!

    Hej igen, vi fick idag svar från Skolverket. Var god läs det här nedan:

    Gällande din fråga om nordisk utbildningsgemenskap så finns det ett nordiskt samarbete som gör det möjligt att studera på gymnasiet i ett annat nordiskt land under samma förutsättningar som gäller i Sverige. Syftet med den nordiska överenskommelsen om utbildning är att nordiska medborgare ska kunna studera på gymnasial nivå i andra nordiska länder på samma villkor som de inhemska medborgarna. Se länkar nedan för mer information om nordiska samarbetet.

    Vi på skolverket kan vägleda i frågor som regleras i svenska skolförfattningar och kan därför svara på frågor om vad som gäller för elever från nordiska länder som vill läsa i Sverige. På motsvarande sätt ska myndigheter i andra nordiska länder kunna svara på vad som gäller för svenska elever som önskar att studera i deras länder. Vi kan inte vägleda i andra länders lagar och regler. Du kan möjligtvis vända dig till motsvarande myndighet i Norge eller till en jurist som kan svara på frågor som regleras i norska författningar.

    Länkar:
    Skolverkets webbplats om nordiska samarbetet:: www.skolverket.se/skolformer/utbildning-utomlands/studera-i-norden
    Skolverkets webbplats om den nordiska överenskommelsen: www.skolverket.se/skolformer/utbildning-utomlands/nordisk-overenskommelse-om-utbildning-1.20482
    Webbplats om nordiskt samarbete: www.norden.org/sv/om-samarbejdet-1/nordiska-avtal/nordiska-avtal/utbildning-och-forskning/nordisk-utbildningsgemenskap-paa-gymnasienivaa

    Med vänlig hälsning

    Skolverkets upplysningstjänst

    • : Jag skulle vilja läsa åk 1 i Sverige och Åk 2-3 i Norge ,på grund av att jag vill jobba senare som advokat i Norge. Det är bara jag som ska flytta och då hade jag tänkt köpa en egen lägenhet. Har läst på lite om gymnasium verksamheten i Norge, men hittar inget direkt svar på min fråga.
    • Anna : Det är svårt att hitta info om studier utomlands, och speciellt om studier i länder utanför EU. Se om du hittar info på http://www.norden.org/da/hallo-norden/norge/uddannelse-i-norge/ungdomsuddannelser-i-norge-og-norden - det är i alla fall en PÅLITLIG sida om Norge, som vi kan rekommendera.
    • : Okej, ska kolla närmare på det tack. Men vet du någon som kan vända sig till angående studier utomlands?
    • Anna : Tyvärr - inte. Vi letar hela tiden vart man skulle kunna vända sig med frågor som gäller utlandet. Inom EU är det något lättare att hitta, men så fort det är ett land utanför EU så är det "någon annan" som man ska fråga, men vem är "någon annan"? Har man tur, så kan det i din kommun, där du är folkbokförd nu, finnas på Utbildningsförvaltningen någon som har erfarenhet eller kunskap om just studier på gymnasiet i Norge /du kan i alla fall fråga/. Vi önskar att det skulle finnas experter på olika länders STUDIER och inte bara "söka jobb" - som man kunde vända sig. Privata företag finns som skickar elever läsa på gymnasiet utomlands; de har rätt mycket kunskap Om de säljer studieresor till just det landet. Men det är mycket tveksamt om de kommer att dela med sig av sin kunskap om inte du först blir kund och köper studieresa genom dem.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej !

    Vi har kontaktat några sakkunniga och fick nu ett svar. Var god läs det svaret nedan:

    Som statsborger i et nordisk land har man rett til å ta hele eller deler av sin gymnasutdanning i et annet nordisk land. Du kan lese om gymnasutdanning i Norge på våre nettsider her:

    http://www.norden.org/sv/hallaa-norden/norge/utbildning-i-norge/gymnasieutbildning-i-norge-och-norden

    Det er Inntakskontorene i fylkene som har ansvaret for den gymnasiale utdanningen. Ta kontakt med Inntakskontoret i Oslo for mer informasjon om regler og opptak. Du finner deres kontaktinformasjon, samt all annen informasjon om det norske videregående skole /(gymnase)-systemet på nettsiden Vilbli.no

    https://www.vilbli.no/nb/nb/oslo/inntakskontorene/a/023271/

    Jeg håper dette var til hjelp.