K
    Hej!

    Har funderat på att studera tandläkare men funderade på omvägar som kunde tas dit. Jag har funderat exempelvis på att läsa tandhygienist, tandskötare, farmaceut, apotekare m.m. men vet inte om en kan byta till tandläkare genom dessa utan att ansöka på nytt (BI och BII). Är det möjligt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    vi på Fråga SYV känner inte till några sådana omvägar.
    Tandsköterska läser man till inom Yrkeshögskolan; det är inte en akademisk utbildning utan yh-utbildning (kvalificerad eftergymnasial utbildning).
    De övriga utbildningar som du nämner i din fråga är akademiska, dvs man läsar på högskola eller universitet, men det är Andra utbildningar som kanske har några kurser "gemensamma" med tandläkarprogrammet men de ger inte ngt. företräde inför ansökan till tandläkarprogrammet.

    Sedan, om man har kommit in på tandläkarprogrammet och har med sig någon tidigare akademisk utbildning, kan man ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och kan då kanske korta ner sin utbildning på tandläkarprogrammet något.

    Läs gärna på tandläkarprogrammens egna hemsidor; kontakta de utbildningsansvarig och studievägledare på tandläkarutbildningar. När vi har gjort det, fick vi svar att man söker till tandläkarprogrammet på sina betyg på gymnasial nivå, på resultatet från högskoleprovet och att det också kan finnas AU, alternativt urval - t.ex brukar den finnas på KI, Karolinska institutet: se info om TAPIL på ki.se

    Om man söker via TAPIL eller andra former av AU (som kanske kan finnas i framtiden) då är tidigare utbildning inom medicin en stor fördel (ett Plus) men ingen garanti på att komma in.

    Vad kan hända i framtiden ang. möjlighet för viss yrkesgrupp att ha fördelar i att komma in på tandläkarprogrammet vet man inte på förhand. T.ex har det vid något tillfälle funnits möjlighet för Sjuksköterskor att komma in på Läkarprogrammet med lägre betyg, än som annars brukar ge plats (det fanns ett antal utbildningsplatser för just leg.sjuksköterskor - och så konkurrerade de mot varandra i den gruppen; platserna var få och konkurrensen hård; och så händer ett sådant urval bara "vid någon antagningsomgång" och upphörde sen.)
    Att något liknande kan ev. "öppnas" för tandläkarprogrammet, kan nog hända - det vet vi på Fråga SYV inget om i dagsläget, men då tänker jag på t.ex möjlighet att försörja sig under studietiden: tandläkarprogrammet är på fem år; studiemedel på eftergymnasial nivå får man i max 6 år; om man har tidigare tagit studiemedel i 2 eller 3 år, ex. läste till Tandtekniker eller tandhygienist - så har man inte tillräckligt med "studiemedelsveckorna" kvar. Hur ska man försörja sig under de sista terminerna på tandläkarprogrammet? CSN gör inte ngt. undantag i sådana fall.

    Jag tycker att i fall man väljer att utbilda sig till ett viss yrke,ex, till Tandtekniker eller tandhygienist - så ska man vara beredd att jobba inom det yrket (för att ingen kan garantera att kunna komma på tandläkarprogrammet i framtiden). Och vad gör man då med utbildning inom ett yrke som ma inte vill jobba inom, sen?

    • : Tack för att du tog tiden att svara på min fråga. Om jag nu hypotetiskt vill läsa programmet utomlands men vill sedan byta tillbaka till programmet i Sverige, är det möjligt? Tack i förväg.
    • Julia : Med tandläkarexamen från utlandet, finns det nu Kompletterande utbildningar. Om man läser en del av tandläkarutbildningen utomlands och vill sedan "hoppa in" i en pågående utbildning i Sverige, så kan det inte garanteras. Det är många som vill göra så - vi får den frågan rätt ofta; och studievägledare och utbildningsansvariga får också den frågan ofta, uppger dem. Men det är mycket sällan som en sådan lösning blir möjlig. Jag kan inte säga att det ej kan bli så... men min bedömning är att chansen är väldigt liten.