Linnea

    Hej! Jag är intresserad av att studera psykologi utomlands, då tänker jag mig ett helt program dvs en bachelor’s degree och sedan även vidareutbilda mig inom sports psychology ( masters degree) för att senare kunna erhålla en psyD( doctor of psychology). Jag hade tänkt då att studera i ett engelskspråkigt land, antingen England ,  Australien eller USA. Jag kommer ta IELTS testet i december detta år och hoppas att få ett bra resultat. Men jag undrar då om det krävs ytterligare ett kunskapstest , motsvarande vårt högskoleprov, som man måste ta innan man ansöker till ett universitets program inom psykologi eller om dom går på betyg? Jag har medelbetyg ( gick samhällsvetenskapliga programmet inriktning samhällskunskap) och har gjort högskoleprovet för att bättra mina chanser att komma in på ett svenskt universitet, men eftersom jag är intresserad av engelska så vill jag gärna studera utomlands. Vad finns det för möjligheter och har ni några tips på universitet i respektive land som skulle vara av intresse för mig? Jag har möjligheten att betala hela studieavgiften privat om det är ett krav. Jag är väldigt tacksam för alla råd och tips jag kan få för att kunna uppnå mitt mål. Med vänlig hälsning, Linnea

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linnea,
    om högre studier utomlands finns info på en av Universitets- och högskolerådets hemsidor - studera.nu/studera-utomlands där det vidare specificeras: finns info och länksamlingar om högre studier i "60 vanligaste länder", bl.a i USA, Australien och Great Britain (England).

    OBS! Om du efter din utländska utbildning, vill jobba som psykolog i Sverige måste du ha svensk legitimation.

    I Sverige ges Psykologipr.med inriktning mot Idrott på Umeå universitet. Kontaktuppgifter hittar du bl.a på umu.se/utbildning/program/psykologprogrammet-med-inriktning-mot-idrott - eftersom du är intresserad av Idrottspsykologi, tycker jag är lämpligt att du samråder med de som i sverige utbildar inom det område.

    ___
    Att Fråga SYV inte kan ge detaljerad info om utbildningar utomlands, beror på att vi saknar egna experter på studier utomlands; det finns så enormt många olika länder + att situationen kan förändras snabbt och då måste man ha resurser att kontinuerligt hålla sig á jour, vilket kräver att många personer jobbar på heltid med det och de vill ju så klart ha lön; men vem vill och kan betala deras löner? Den frågan har vi ännu inte hittat svar på, därför gör vi det vi kan: ger tips på vart du kan vända dig med frågor om studier utomlands, bl.a tipsar om de sidorna som vi bedömer som pålitliga och innehållande relevant info.
    Lycka till!
    D:

    • Linnea : Tack för informationen! Bara för att förtydliga så kan jag då kontakta studera. nu för att få mer information! Har dom någon jag kan kontakta då jag behöver hjälp att lokalisera mig igenom alla utbildningar som finns, vart och vilken skola som skulle passa mig?
    • Julia :

      Studera.nu är en av UHR´s hemsidor, alltså tillhör Universitets- och högskolerådet. På uhr.se/om-uhr/Kontakt finns uppgifter om hur man kan komma i kontakt med UHR.
      Fråga också "din kommun" om de har någon Internationell SYV anställd; Utbildningsförvaltningen i din kommun borde kunna svara på den frågan; kontakta annars kommunledningen/kommundirektörens kansli. De borde veta vilka som är anställda inom kommunen.