Maria
    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har massvis av tankar kring vad jag vill ska ske efter gymnasiet. Har funderat väldigt länge på att plugga utomlands. Undrar därför ifall min gymnasieutbildning för samhälle med inriktning beteendevetenskap är giltig för att söka universitet/collage utbildningar i utlandet med?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, det finns väldigt många olika typer och varianter av Studier utomlands>> och till många av dem kan du säkert bli behörig på din svenska gymn.utb men inte till alla.

    Generellt brukar man ha allmän/generell/grundläggande behörighet till högre (eftergymnasiala studier) utomlands om man uppnår det i Sverige.

    https://www.framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledareang. Särsilda villkor och behörighetskrav måste man titta separat på alla de utbildningar som du är intresserad av, det är ju stor skillnad om man vill in på musikhögskola eller om man vill bli tolk eller om man vill bli programmerare; det är olika saker man måste kunna och vara duktig på; antagningsprov och intervjuer kan också förekomma.

    Vänligen

    Julia SYV

    Amanda SYV

    Hej Maria,

    Kul att du vill studera utomlands :)

    Många college och universitet utomlands accepterar endast studenter som uppnått ett särskilt GPA

    GPA är en förkortning på Grade Point Average. Detta är ett medelvärde av dina betyg. Hur högt eller lågt ditt GPA ska vara för att bli antagen är upp till varje college eller universitet att bestämma. Du kan enkelt räkna ut ditt GPA här.

    Jag skulle vilja hjälpa dig och rekomendera ett personligt och kostnadsfri studievägledning. Mejla mig på [email protected] eller ring 0771202080.

    Hälsningar,

    /Amanda

    ibs-education.com