Miriam
    Hallå!
    Jag har under en längre tid nu bott och jobbat i London, vilket jag trivs superbra med och kommer troligen att stanna här en längre tid. Samtidigt känner jag att jag vill fortsätta med min universitetsutbildning. Jag håller på med en svensk distanskurs i Psykologi just nu (vilket är det ämne jag vill utbilda mig inom) och har även sökt ett par till VT18.

    Det jag är ute efter är en "ren" kandidatutbildning i Psykologi. Det som lockar mig allra mest just nu är att ta en Bachelor här i London. Delvis för att jag inte känner att Sverige erbjuder särskilt många alternativ gällande "ren psykologi"-utbildning, så vida man inte vill gå ett helt Psykologprogram, eller riktar sig mot Sociologi/Humanism osv, men också för att jag i nuläget inte kan se mig själv flytta hem i tre års tid.

    Jag skulle vilja fråga mer om mina alternativ i Sverige samt i England. Det kostar så klart en förmögenhet att studera här jämfört med Sverige, jag är medveten om att CSN kan bidra och man har även rätt till lån från UK, min fråga är snarare om det finns något stipendium som kan hjälpa mig? Jag har hört om folk som fått stipendium genom sin bank, kommun, osv. Alternativt om jag skulle kunna få ihop en kandidat via ett svenskt universitet med distanskurser/utlandstermin(er) eller liknande.

    Tacksam för svar,
    Miriam

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du får gärna fråga din bank och den kommunen i Sverige där du är folkbokförd om de har stipendier som du kan söka.

    ang kandidatexamen i psykologi, så måste du vända dig direkt till det svenska lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen - det är endast mycket generella "ramar" som minst 180 HP och av dem minst 90 HP i sitt huvudämne som centralt bestämda i Sverige; resten får varje lärosäte bestämma lokalt.

    Kika gärna på https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?f=8%5Bu*1%5BS420 det är det som dyker upp på högskolornas gemensam hemsida när man söker på Psykologi och väljer "distans utan obligatoriska träffar".

    Utbud av utb förändras och du får gärna se vad som dyker upp på www.studera.nu den 15 mars när Ansökningsperiod till hösten börjar; ta också gärna kontakt med studievägledare på psykologiska institutioner.