Jelena
    Hej, jag har heltidsjobb och har godkänt betyg i SAS 3, men känner att jag vill bli bättre på svenska, som är främmande språk för mig. Jag kan också tänka mig läsa ngt. inom "business"/starta eget och/eller inom samhällskunskap. Jag bor och arbetar i göteborg. Mina arbetstider är på dagtid/kontors-tider. Jag vill inte att studierna blir allt för krävande pga jag har både heltidsjobb och familj att ta hand om. Har ni några tips? Tack!
    J.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena,
    om du är folkbokförd i Göteborg, är Komvux i Gbg - "din" komvux. Utbud av utbildningar på komvux i Gbg ser man på goteborg.alvis.gotit.se/Student/kurskatalog.
    Utifrån din frågeställning - så kanske "flexibla studier" kan passa dig i kurser som

    Du kan söka många olika kurser på komvux. Det är inte alls säkert att du blir antagen till alla dem... men förhoppningsvis - till någon eller några. Om du har heltidsjobb och familj, rekommenderas det att ha studier till max 50% av studietakt, inte mer. Om vi tar som ex. - en kurs á 100 poäng (de flesta kurser på gymnasial nivå är på 100 p.) - så skulle man läsa den på 100% av studietakt på fem veckor; på halvtid - på 10 veckor eller på 25% av studietakt - på 20 veckor.
    Det jag skulle rekommendera är att du antingen läser en kurs på 50% av studietakt eller 2 kurser på vardera 25% av studietakt (som max...). Detta för att du har både heltidsjobb och familj.
    Om jag förstår dig rätt, behöver du inte ha några betyg för behörighet till högre studier, utan du vill förbättra "din svenska" och lära dig mera, stämmer det?
    I så fall kan vilka som helst kurser bidra till ditt mål - då undervisning är På Svenska, lär du dig mer svenska eller tränar upp och "håller vid liv" den nivån i svenska språker som du redan har + alltid lär man sig ngt. nyttigt/intressant när man studerar ... det är i alla fall vad jag tycker.

    Jag ser att även kursen Textkommunikation, 100 p., erbjuds också på Komvux i Göteborg. Start 15 okt 2018; sista dag att söka 14 aug 2018.
    Om du ex. söker både Privatjuridik och Textkommunikation, som är 2 st. 100p-kurser - och kommer in på båda - kan du önska lägga upp dem på 25% av studietakt vardera; det blir på så sätt halvtidsstudier under 20 veckor.