Nellma
    Jag vill ha tips på program/utbildningar som jag kan komplettera min lärarexamen/företagsekonomexamen med.

    Jag är i grunden utbildad och legitimerad gymnasielärare i bild/media samt i företagsekonomi. Jag har även en fil kand i företagsekonomi och utbildningsstudier/didaktik. Jag gillar att studera och har alltid arbetat heltid samtidigt som jag studerat.

    Finns det något program/utbildning som jag kan studera där jag kan tillgodoräkna mina tidigare studier/examinationer??

    Vilka program finns det som innehåller pedagogik/företagsekonomi som jag kan tillgodoräkna mina examen med??
    • Anna : Vill du ta ut masterexamen? eller har du ngt. annat mål? Vill du kunna få rektorstjänst eller har du andra tankar/mål kring dina studier?
    • : Jag har en påbörjad magisterexamen i pedagogiskt ledarskap, har bara halva uppsatsen kvar. Känner väl just nu att trots mina utbildningar så finns det inga jobb... jag har kollat på studie och yrkesvägledare. Men jag vet inte om jag kan tillgodoräkna något av mina tidigare studier där..?
    • Anna : På en skola kan man få jobb som studie- och yrkesvägledare som Obehörig. Det finns många personer med lärarutbildning, med andra högskoleutbildningar, t.ex utbildade Informatörer - som SYV på skolorna. Du kan söka och få jobb som SYV på en skola utan att du har gått på SYV-programmet. Det är inte ett legitimations-yrke. Arbetsgivaren bestämmer.
    • Anna : Däremot inom "Stöd-och-matchning" ställer Arbetsförmedlingen ett krav på att SYV har syv-examen. Och "missförstå mig rätt" - jag tycker inte det är bra att man på en skola kan få jobb som SYV utan syv-examen; jag vill bara berätta att så är fallet, tyvärr. :(
    • Anna : Med magister i ped.ledarskap kan du få jobb som rektor; du kan definitivt få jobb som lärare på en grund- eller gymnasieskola. Vilken typ av jobb vill du ha? Du kan söka jobb som utredare på Försäkringskassan t.ex. De kräver 3-årig högskoleutbildning, oavsett vilken utbildning det är.
    • : Jag arbetar idag som handelslärare, men känner att jag inte längre vill undervisa. Det är alldeles för stressigt att jobba som lärare. Så därför känns det svårt att få jobb utanför läraryrket. Men jobb på försäkringskassan låter intressant. Jag ska kolla upp deras tjänster! Tack!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är jättebra att du vill studiera mera.

    Utbildningsutbud till hösten 2018 blir klar till den 15 mars 2018 och kommer att visas både på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida och på www.antagning.se som är en sida där man gör ansökan /men det vet du säkert själv redan också/ - :).

    Är det endast distans utan träffar som du är intresserad av? Om det är andra utbildnignar - då måste du kunna åka till skolan, och du skriver inte var du bor. :(

    Du skriver "det finns inga jobb" och jag undrar vad du menar? Vilket jobb vill du ha? Har du något jobb nu?
    Det är inte säkert att mer utbildning /i ditt fall, när du redan har väldigt mycket utbildning/ ger dig jobb. Det kanske är ngt. annat som krävs - kanske komma in på en arbetsplats genom praktik? Jag känner personligen en person som efter en månads praktik fick jobb som Miljöutredade på en kommunal miljöförvaltning med rätt så hög lön, dessutom. Personen var innan dess arbetslös i flera år och bara efter en månad på praktiken fick jobb som hen trivs med.

    • : Jag bor i Uppsala och vill helst studera distans då jag vill kunna arbeta samtidigt. Just nu läser jag en kurs i att bli handledare för lärarstudenter. Men är ute efter att studera något program där jag kan tillgodoräkna mig några kurser inom mina tidigare studier..
    • Anna : 'Vad är målet? Varför vill du studera mera? Det är bra att törsta efter kunskap. Men då kan man bedriva självstudier; läsa på egen hand. Låna böcker på biblioteket; söka info på internet och "förkovra sig". Du kan boka tid hos studievägledare på Uppsala universitet och ta ett samtal om mål med dina fortsatta studier. Annars kan du söka tjänster som Rektor på en grund- eller gymnasieskola. Det är många lärare som får jobb som rektorer. Kanske biträdande rektor först... och sedan rektor.
    • : Jag känner att jag inte vill arbeta som lärare, eller vara rektor. Det är två alldeles för stressiga yrken. Därför skulle jag vilja få ett jobb utanför skolans värld. Jag arbetar idag som handelslärare och känner mig så stressad varje dag... Därför känns det svårt för mig att få jobb någon annanstans då jag har studerat så mycket pedagogik. .
    • Anna : Kika på https://www.framtid.se/yrke/civil-utredare
    • Anna : Kanske också på https://www.framtid.se/yrke/folkhogskolelarare - det kan på många folkhögskolor vara mycket lugnare miljö än på andra skolor.
    Läs alla kommentarer