Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nada;
    enligt vad jag förstår så behöver man ha godkänt betyg i Englska 6 för behörighet till förskollärarprogrammet/förskollärarutbildningen som ges på de svenska lärosätena
    Numera ingår godkänt betyg i Engelska 6 i Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om man har grundläggande behörighet sedan innan (på de gamla betygen) då krävs eng 6 för särskild behörighet (det är i alla fall så som behörighet är beskriven på alla de förskollärarprogrammen som jag har tittat på).
    Du kan också vända dig med din fråga till studievägledare på de lärosäten där den aktuella utbildningen bedrivs eller till antagningsgruppen på det lärosätet. Jag tror du får även där svar om att godkänt betyg i Eng 6 krävs för behörighet.
    Hälsningar
    Mikael