lina
    Hej! Jag undrar i vilken omfattning en privat yrkeshögskola måste erbjuda studie- och yrkesvägledning?
    Min man är på sluttampen av sin utbildning och känner att han inte kommer att hinna klart, den finns ingen studievägledare på skolan utan endast ett nummer till någon som är kurator och "allt i allo" som bor i byn, han vet inte heller vad hon har för utbildning. Vi försöker att hitta lösningar för honom så att han på något sätt kan bli klar och jag vill att han ska få prata med en SYV. Vad kan han kräva av skolan? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    för varje yrkeshögskoleutbildning måste det finnas någon Utbildningsansvarig. Om du/ni har svårt att hitta vem det är - uppge vilken yh det handlar om, så hjälper vi er att hitta en utbildningsansvarig.

    Annars så får ni vända er till Myndigheten för yrkeshögskola>>. Vill man anmäla brister i en yrkeshögskoleutbildning, fyller man i formuläret på den här sidan>>.

    Att Studie- och yrkesvägledning bör erbjudas betyder inte att det är en behörig SYV eller SYV över huvudet taget som MÅSTE finnas. "Studie- och yrkesvägledning" kan erbjudas av övrig utbildningspersonal (tyvärr :) - det kan i princip vara vem som helst som kan få i uppdrag att erbjuda "studie- och yrkesvägledning". Den som ansvarig är Utbildningsansvarig.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    P.S: om din mans yrkeshögskoleutbildning har ännu en beviljad start kanske han kan bli färdig med den nya gruppen i stället. Finns det ingen framtida start beviljad, blir det betydligt svårare att få anstånd, dvs att få bli klar senare än som var planerat från början.

    • : Tack för snabbt och fylligt svar! Vi har pratat med ansvarig lärare och kommit fram till en skräddarsydd lösning som vi är nöjda med :)
    • Anna : Kanonbra! Hälsa din man lycka till med hans studier! Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp och när det löser sig på ett bra sätt!