Emma
    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och riskerar att behöva hoppa av till sommaren, alltså kommer jag inte få någon gymnasieexamen. Då är min fråga: om jag blir avstängd från gymnasiet, kan jag ändå ta ut ett studiebevis med betygen jag fått godkänt och börja plugga på komvux direkt? Eller kommer jag behöva vänta till jag fyller 20 år?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,

    som reglerna är idag, så måste du ha Studiebevis, Examensbevis eller då vara "tillräckligt gammal" (från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år) - för att kunna antas till komvux.
    ****
    Efter 2 år på gymnasiet - får du Utdrag ur betygskatalog: förteckning på kurser med tillhörande betyg. Satta betyg gäller tillsvidare, men för komvux blir du då för ung.
    ****
    Lösningar
    - folkhögskola (från det året man fyller 18 år får man börja läsa på en folkhögskola); på allmänna kurser på folkhögskola kan man få Omdöme om Grundläggande behörighet;

    - jobba eller gå på praktik och söka till komvux sen, under våren det kalenderåret du fyller 20 år (för att kunna läsa snarast, kanske på någon sommarkurs från 1 juli).
    - bedriva självstudier för att skaffa kunskaper för att kunna få betygen genom prövningar.
    Inom matte finns det en mycket bra sida för självstudier - www.matteboken.se

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag vill fylla på med lite mer info - det är inte omöjligt (chans finns) att bli antagen till en >> kKU utbildningeller till en yrkeshögskoleutbildning med endast 2 år på gymnasiet "i bagaget".

    Folkhögskolorna
    Det är hela landet, inte beroende av var du är folkbokförd, som du kan komma in på en folkhögskola.
    Fhsk utanför stora städer brukar ha Internat/studerandeboende.

    Yrkeshögskola och KKU
    På de utbildningar får man inte "gymnasiekompetens", utan man får en utbildning som kan leda till jobb (speciellt mycket gäller det yrkeshögskoleutbildningar, som uppvisar mycket stor % av lyckade jobb-satsningar, över 90% av de studerande på yh får jobb i direkt anslutning till sin utb.).