Caroline
    Hej såg nu när jag tittade på grundläggande behörighet med mer att det stod så här:
    Studiebevis räcker inte
    Ett studiebevis från en gymnasieskola ger inte grundläggande behörighet. Ta kontakt med komvux för att höra hur du kan komplettera för att få en gymnasieexamen så att du blir grundläggande behörig.

    Betyder detta att jag får en annan form av betyg och måste ordna det själv innan jag söker en eftergymnasial utbildning, eller sker bytet automatiskt? Eller behöver jag läsa något utöver det?

    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,

    om du har ett Studiebevis och inte Examensbevis, så kan det fattas lite (eller mycket) för att uppnå kraven för examensbevis. Ta kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd; visa upp ditt Studiebevis och gör studieplanering med SYV på komvux - hur du ska läsa mot examensbevis /om det är det du vill/.

    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier, det stämmer.
    Till yrkeshögskola kan man dock bli antagen, ändå - trots att man saknar examensbevis; detta för att yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga.
    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan du se på www.yhguiden.se

    vänligen

    ANNA