Melida
    Hej,

    Min lille bror läser matematik 1C (100 poäng) på Komvux, studietakt 25%. Jag har läst att man är inte är berättigad studiebidrag vid ett studietakt på 25%. Han har dock försökt att läsa 100% och det fungerade inte för honom på grund av hans funktionsnedsättning så nu tänker vi starta mjukt med första kursen. Förhoppningsvis ökar vi hans studietakt till nästa kurs. Till min fråga finns det någon chans för honom att få studiebidrag för 50% om han kan bevisa att han har en funktionsnedsättning?

    Tack på förhand /Syster

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    beslutet ligger hos CSN, info finns på csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/funktionsnedsattning/studier-i-en-langsammare-takt. Ni får läsa på länken, ovan, och vända er till CSN.

    Undrar:
    varför läser han Matematik 1c? och inte 1a? I examensbevis kan matematik 1a ingå, även om det är högskoleförberedande (och inte yrkes-). Det är lättare att få högre betyg i matematik 1a, än i 1b eller 1c.
    Vänligen
    Julia

    • :

      Tack för ditt svar. Vi har också vänt oss till CNS så inväntar svar. Han har redan läst Matematik 1a & 1b på gymnasium men klarade inte av att avsluta alla kurser pågrund av hans diagnos (atypisk autism). Han har 5 kurser kvar att läsa för att kunna vidareutbilda sig till programmerare. Han har bra kunskaper inom C++ & Java (lärt sig själv).

    • Anna : Bra att ni frågade CSN. ang. utbildning till programmerare - den finns även inom yrkeshögskola: kika på www.yhguiden.se och yrkeshögskola kan anta även obehöriga (till skillnad från högskola-universitet).