Moa
    Hej!

    Jag gå i 1:an på gymnasiet nu och har flyttat runt ganska mycket den här terminen men har nu hittat ett gymnasium jag gillar och läser nu Natur (vilket jag inte gjorde från början) kom då att tänka på att jag vill veta vilka kurser som ger mig merit. Läser alltså natur natur. Får man full merit av bara de kurserna? Jag har 2 individuella val och kommer nog troligtvis välja Matte 5 och engelska 7 om jag inte redan har full merit av kurserna på natur. Så vilka kurser som jag läser kommer ge mig merit? Läser Spanska 3 nu också men vet inte om jag läser det i tvåan också? Sedan samarbetar mitt gymnasium med Cambridge så man kan göra engelskaprov från dem i tvåan och även en resa till England då så att ens ens engelska är flytande. Talar dock redan flytande engelska och undrar om man kan använda dessa tester och liknande för att lättare komma in på läkarlinjen.

    Och till sist undrar jag om jag är berättigad mitt studiebidrag eller om det är mina föräldrar som har rätt till det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Moa!
    Roligt att du hittade en skola där du trivs bra!

    Jag börjar med svar på din sista fråga först - Studiehjälpen, här http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/utbetalningsdagar/konto-utbetalningar-1.2855 får du info från CSN. Kort svar: fram tills du är 18 år, är det vårdnadshavare som får pengarna och från 18 år - får du själv de utbetalningarna.

    Ang. meritpoäng, så finns det bra info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och det är lite komplicerat därför att det beror också på vilken utbildning på högskola du söker.
    Exempel - du söker till Läkarprogrammet. I behörighetskraven till den utbildningen ingår Matematik 4 och därför får du Meritpoäng från Matte 5 och Matte Specialisering, men i fall du skulle söka till en annan högskoleutbildning där inte matte krävs för särskild behörighet, t.ex. Journalist - då får du Meritpoäng redan för Matte 2 och genom godkända betyg i Matte 2,3och4 - får du full merit för matte. Det är, alltså, OLIKA beräkningar på SAMMA BETYG som blir när man söker till högskoleutbildningar med OLIKA BEHÖRIGHETSKRAV.
    Sedan finns det också högskolor som inte erkänner Meritpoäng - det är Handels i Stockholm (den enda som vi känner till) men det kan finnas fler.

    Om du vill söka till Läkarprogrammet - då får du 0.5 i merit för Matte 5,
    sedan 1.0 - för Engelska 7 och 0.5 för Moderna språk 3.
    Då fattas det 0.5 för att få full merit.
    Om du får godkänt betyg i Moderna språk 4 - får du 1.0 i merit för den.
    Om du får godkänt betyg i Matte specialisering - får du 0.5 i merit för den.

    Läs på länken ovan - info om Meritpoäng & hör av dig om något är fortfarande oklart sen.
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare