Gäst
    Hej, jag har en elev i åk3 på gymnasiet som vill söka till en folkhögskola (estetisk utbildning på eftergymnasial nivå); eleven är idag 18 år, fyller 19 år under år 2017. Får hen studiemedel? Eller vad för sort studiestöd kan eleven räkna med?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Det är CSN som som bestämmer både om Studiehjälp och Studiemedel.
    Man kan ringa till CSN men de frågar direkt om PERSONNUMMER och om exakt vilken utbildning - på Vilken folkhögskola, vad utbildning heter och när den börjar, om den är på heltid eller på deltid… först då kan CSN ge ett konkret svar - är i alla fall vår erfarenhet. :)

    Allmänt gäller - för en person som är 18-19 år och ska läsa på eftergymnasial nivå - är det Studiemedel som personen får söka. Studiemedel består av bidragsdel och lånedel. Man söker de två delar separat, man kan söka bara Bidragsdel. Sedan är det också så att inte alla eftergymnasiala utbildningar på folkhögskolor som finns på A1 lista . A1 är en lista med de utbildningar som ger rätt till Studiemedel. Det finns också A2 lista t.ex - där man kan få ”viss stöd” men det är inte samma villkor som för A1 utbildningar och så finns det utbildningar för vilka man inte får något ekonomiskt studiestöd över huvudet taget. Därför spelar det roll exakt VILKEN UTBILDNING på folkhögskola… som personen vill söka.
    Tips:
    1. man får se på beskrivningen av just den utbildningen på folkhögskola vad som står om studiemedel
    2. står det inget - ring eller maila och fråga personal på folkhögskolan vad som gäller ang. studiestöd för Just Den här utbildningen
    3. vet inte personal på folkhögskoan det - ring till CSN och uppge exakt vilken utbildning det gäller - så kan CSN svara om den utbildning ger rätt till Studiemedel.
    Om den estetiska folkhögskoleutbildningar "faller under" KKU>>>, en ny utbidlningsform sedan år 2015 - då har man rätt till Studiemedel för den. Andra utbildningar på folkhögskolor, som inte är "allmänna linjer" och inte KKU - kan man inte ta för givet att man får Studiemedel för, man bör undersöka det i så fall.

    Bästa hälsningar

    ANNA