Riham
    Hej det är så att jag kollat min studieplan för Vård och omsorgsarbeteyrkesprogrammet, och förstår inte riktigt vilka kurser som jag kan ha f i. Jag vet att jag inte kan ha f i högskoleförberedande kurser och gymnasiegemensamma ämnen samt ämnen som jag måste vara behörig i till att gå den utbildning jag vill (särskild behörighet), men om jag har mer än 2500 poäng, vilka kurser är det okej att ha f i? Får jag inte ha f i någon kurs som finns i min studieplan?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Riham,

    du läser på Vård- och omsorgsprogrammet och läser mer än 2500 poäng. Stämmer det?

    Du vill uppnå kraven för gymnasieexamen - och undrar vilka kurser du kan få F i?

    Hur många fler poäng läser du, än 2500 obligatoriska poäng?

    Det är också så här att i fall du inte planerar läsa efter gymnasiet, utan vill söka jobb som Undersköterska - så är det i praktiken OK att inte uppnå kraven för gymnasieexamen. Man kan få jobb som Undersköterska även med Studiebevis, dvs när du inte riktigt uppnått allt som krävs för Examensbevis.

    Du bör göra ditt bästa och försöka få godkända betyg i alla kurser du läser. Det förstår du själv också, är jag ganska säker på.

    Om du vill veta vilka kurser som du får få F i - och ändå uppnå kraven för examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet, så är det viktigt att tänka på att du måste - hur som helst - ha godkända betyg i minst 2250 poäng. Det är, alltså max 250 poäng F som en elev kan ha i sitt Examensbevis (i vanliga kurser, som inte är "u"-kurser, utökade och markerade med "U").

    Du nämner också högskoleförberedande kurser och jag gissar därför på att du läser svenska eller svenska som andraspråk 3 samt engelska 6 - för att bli behörig till högskola. Just de kurserna kan du ha F i och få examensbevis från ett yrkesprogram. Du är då inte behörig till högskola men du får ett yrkesbevis.

    Du kan senare komplettera med betyg från komvux eller prövningar.

    Om du vill ha Examensbevis som ger dig grundläggande behörighet till högskolestudier, då måste du ha godkända betyg i

    svenska eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3

    engeska 5 och 6

    matematik 1 (men om du vill bli behörig till Sjuksöterskeprogrammet - även i matematik 2).

    Sedan måste du också ha minst 400 poäng godkända i Programgemensamma ämnen och du måste sammanlagt ha minst 2250 godkända poäng.

    Vilka kurser som blir markerade med "U" utökade spelar roll. I det U-kurser kan du ha F i alla och ändå få Examensbevis och behörighet till högskola (men inte om U-kurser krävs för grundläggande eller för särskild behörighet).

    Det är ganska så krångliga regler och jag vet inte om jag kan förklara på ett enklare sätt. Bäst vore om jag kunde se din studieplan.

    Försök få godkända betyg i alla kurser. Om du inte orkar det, gå prata med SYV på din skola, som kan definitivt peka ut de kurser som du kan lägga mindre krut på och ändå uppnå kraven för Examensbevis och för behörighet till den eftergymnasiala utbildnignen som du siktar på.

    Tips - se på www.yhguiden.se om du hittar några intressanta YH, det finns flera olika som utbildar till Specialistundersöterska.

    Mvh

    Peter Syv

    • : nu blir jag förvirrad, ska jag ha minst 2500 eller är det 2250 poäng i examensbeviset? Hur vet jag vilka kurser som är U-kurser? Är det bara alla kurser som jag inte har någon nytta av som jag själv räknar som U-kurs eller?
    • Milla : för att uppfylla kraven för gymnasieexamen måste man ha betyg i minst 2500 poäng. Av dem kan man ha högst 250 poäng F betyg (F är också betyg). Max 250 F-poäng men inte i vilka kurser som helst, utan i vissa kurser måste man tvunget ha E eller högre, som t.ex i Gymnasiearbete. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Riham! Du har skrivit en kommentar där du undrar om du ska ha minst 2500 poäng eller är det 2250 poäng i Examensbeviset samt undrar också om hur du vet vilka kurser som är U-kurser.

    Svar på din kommentar är:

    från din individuella studieplan bör det framgå vilka kurser som du läser som "utökade". Det är enbart om du totalt läser mer än 2500 poäng som du kommer att ha några U-kurser (för det har rektor i så fall fattat beslut, för att normalt sett läser man inga U-kurser). Det är ett undantag att man läser en eller flera U-kurser. Du ansöker om det och rektor kan bevilja eller avslå.

    Om du inte ansökt om att läsa U-kurser, kommer du inte att läsa dem. I så fall läser du 2500 poäng (av dem 100 poäng Examensarbete). Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram. På ett yrkesprogram måste man ha godkända betyg i Matte 1, Engelska 5 och Svenska eller Svenska som andraspråk 1 + i minst 400 poäng programgemensamma kurser och för övrigt får ha F betyg men i max 250 poäng. Då uppfyller man kraven för gymnasieexamen.  Läs gärna på den här sidan på GymnasieGuiden om vilka krav som ställs på en elev för att kunna få Examensbevis.

    Vi rekommenderar, givetvis, att man gör sitt bästa i varje kurs och inte på förhand planerar i vilka kurser det är OK att få F i betyg.

    Med F i betyg i Examensbeviset har man sämre chans att komma in på en eftergymnasial utbildning (därför att meritvärde blir lägre).

    Arbetsgivare kan också prioritera dig som sökande lägre, om du har F i ditt Examensbevis.

    Det är inte omöjligt att få jobb, men svårare än utan några F i Examensbeviset.

    Hoppas mitt svar förklarar en del.

    Återkom om ngt är oklart eller om nya frågor dyker upp!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : jag har en annan fråga, och det är ifall det bara är möjligt att ha utökade kurser (alltså f i) gymnasiegemensamma ämnen? Eller får det bara vara f i programgemensamma, programfördjupning, etc.? Jag kommer att förmodligen hamna på 3,700 poäng i min studieplan (betygsatta kurser), alltså då utan några f, och det verkar vara för mycket, eftersom jag lägger mycket tid på dessa kurser som kan vara onödiga så vill jag helst rådas skippa någon eller några jag redan har f i så jag inte behöver läsa upp. Jag är självklart medveten om vika kurser som kan vara viktiga för att kunna söka som särskild behörighet, för jag vet vad jag vill söka till.
    • Mikael : Det är din gymnasieskola som utfärdar ditt Examensbevis. Rektor skriver under och med sin underskrift försäkrar om att allt gick rätt till, reglerna har följts mm. SYV på din skola förbereder Examensbeviset för Rektor för påskrift. Det är, alltså SYV på ditt program, som kommer att utforma ditt Examensbevis (oavsett vad t.ex vi här på Fråga SYV svarar dig, så är det inte vi som bestämmer). Reglerna kan ibland tolkas på olika sätt och vissa undantag får göras. Vi kan berätta för dig hur reglerna ser ut, t.ex att för att uppfylla krav för gymnasieexamen måsta man bl a ha minst 400 godkända poäng (på ett yrkesprogram) i programgemensamma ämnen. Du kan göra en av följande: skriv av alla dina kurser med tillhörande betyg och skicka in i en ny fråga till oss - eller gå prata med SYV på ditt program.
    • : men är det så att studieplanen kan innehålla mer än 2,500 poäng isåfall, eller ska den inte det? För att min inte stämmer med 2,500 poäng. Mina betygsatta kurser blir sammanlagt inte ens 2,500, utan lägre, men sammanlagt räknade med mina kurser jag i nuläget läser upp så omfattar poängen 3,700 poäng.. ska det vara så?
    • Anna : Studieplan kan innehålla mer än 2500 poäng, men de överstigande "poängen" läses i så fall som Utökade kurser och kommer i Examensbeviset bli markerade med "U".
    • : okej, så eftersom jag läser på yrkesvård och omsorgsprogrammet, ska jag ha 2250 poäng. Men om jag vill plugga vidare på högskolan, måste jag ha 2500? Eller går 2500 bra ändå för en yrkesexamen med högskoleförberedande syfte?
    • Liselotte : Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen om kraven för gymnasieexamen på olika program. återkom sen om ngt. är oklart ... L. :)
    Läs alla kommentarer