Axel
    Hej SYV! Jag blev just antagen till mitt förstahandsval som reserv, mitt hp ligger en del under medelpoängen föe utbildningen. Jag hade egentligen tänkt att ta ett sabbatsår efter gymnasiet, men nu när jag kom in på utbildningen funderar jag på om det är en bra idé då jag kanske inte kommer in nästa termin. Jag undrar om det går att "spara" min plats på utbildningen tills nästa termin och ta ledigt den första terminen, jag har till exempel hört att man kan ta studieuppehåll men det kanske finns något annat sätt.

    I grund och botten är min fråga, är det möjligt att ta ledigt första terminen/året i högskolan och ändå behålla sin plats?

    MVH Axel

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Axel,

    du skriver "antagen till mitt förstahandsval som reserv" - så är du ANTAGEN eller står du i Reserv? Det är 2 helt olika besked.
    Alla behöriga sökande ställs i RESERV, om de ej kom in. Att komma in från Reserv och bli ANTAGEN är en helt annan sak, även som Reserv nummer 1 kan man inte garanterat veta att man blir Antagen.
    Så, titta noga på ditt antagningsbesked - om du verkligen är ANTAGEN till den utbildning du vill gå.

    Om du är eller blir Antagen, kan du ansöka om anstånd - hos det lärosäte dit du är antagen. Anstånd från utbildningen (med bibehållen plats) brukar beviljas endast om det tillkom omständigheterna som den sökande inte visste om när hen sökte - ex. om hen blir inkallad till militärtjänstgöring, om allvarlig sjukdomstillstånd (Läkarintyg krävs) uppenbarar sig och liknande omständigheter; att man vill läsa senare för att man kanske vill vila eller resa - brukar inte anses som grund för att kunna bevilja Anstånd.

    Hälsningar
    Mikael

    • :

      Tack för svar Mikael,

      Jag är antagen till utbildningen (men jag kom in på reserv). Jag får tänka lite på hur jag ska göra.

      MVH Axel

    • Mikael :

      Det spelar ingen roll om man kom från Reserv eller blev antagen direkt - när man söker anstånd. Det är inte farligt att ansöka om Anstånd/studieuppehåll och om du får Nej, kan du då ändra dig och gå din utbildning.. . Du kan testa söka anstånd och se om du får det.
      Lycka till!

    • : Tack!