Stina
    Funderar på att gå läkarlinjen till hösten men undrar hur långt in i utbildningen man måste ha gått för att få ta ett studieuppehåll?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stina,
    om jag förstod dig rätt, så kom du in på Läkarprogrammet. Grattis!
    Det brukar vara mycket tuff konkurrens om utbildningsplatser på läkarutbildningen.

    Svar på din fråga beror på orsaken till varför du behöver ta uppehåll i studierna.
    Om du inte kan påbörja din utbildning, vänd dig till www.antagning.se
    Om du påbörjar utbildning & vill sedan ta uppehåll - är det högskola/Universitet där du läser, som får svara på frågan om de kan bevilja dig ett sabbatsår - om det är ett år som du vill ta. Det kanske är en kort tid, som du behöver uppehåll i studierna, som du sedan kan "läsa in".

    Det beror, alltså på olika saker, som avgör: orsak till varför du behöver ta ledigt från skolan, hur lång tid du behöver vara borta samt hur långt in i utbildningen du har kommit.
    Som regel, så kan man tidigast beviljas "ledighet" från skolan - är när man har fått godkänt betyg i minst en hel högskolekurs /dvs har "avklarat" en kurs/. Då kan man sedan "hoppa på" där man slutade - nästkommande år eller termin /om utbildning på just din skola börjar även från vårterminen/.
    Från alla regler kan det finnas undantag, om speciella omständigheter finns.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig! Önskar dig en fortsatt fin sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare