Marcus

    Hej! Jag läser tredje terminen på ett universitetsprogram och ska göra en praktik i September. Det är dock så att jag har mått psykiskt dåligt under en längre tid pga. av symtom som jag tror beror på ADHD. För några månader sedan var jag hos en läkare på vårdcentralen som tyckte att det var värt att göra en utredning och skrev en remiss till en sådan. Jag har nu fått veta att det kommer att göras en sådan i September, vilket då kommer att krocka med praktiken jag ska göra. Jag vet att det finns möjlighet till att boka om tiden, men med tanke på att jag tycket att detta rör sig om min hälsa så vill jag helst inte behöva skjuta på detta något mer. Jag skulle därför vilja skicka in en ansökan om studieuppehåll under den kommande terminen tills att det här är avslutat, men jag undrar om detta är skäl nog för att en sådan ansökan ska bli beviljad?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,
    det är en fråga du måste ställa till just ditt universitet. svar du får från ditt universitet kan bero på hur läkare har formulerat sig i sitt utlåtande - om de utbildningsansvariga gör bedömning att det är tillräcklig "allvarligt"; annars så kan du hoppa av - och förhoppningsvis komma in på ditt program (senare del av programmet) - senare; men det är givetvis mycket bättre att i alla fall Försöka få uppehåll med garanterad plats.

    Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Vänligen och lycka till!
    Julia syv