Mustafa
    Hej!
    Jag har precis slutat sva 1, och jag ska göra prövning på sva 3 efter en månad för att hinna ansöka om sjuksköterskeprogrammet,
    min fråga är:
    Hur kan Hermods prövning se ut? med andra ord hur ska jag förbereda mig?
    OBS: betyg C eller D passar mig bra :)
    Mustafa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mustafa,
    utan att ha läst varken sig SVA 2 eller 3 är det mycket svårt /kanske omöjligt/ att klara godkänt nivå på prövningen i SVA3.
    För att klara få godkänt betyg i kursen eller på prövningen SAS, svenska som andraspråk 3 måste man kunna läsa och skriva på svenska mycket bra.
    Exakt hur prövningen ser ut på olika ställen är omöjligt att ge svar på - om man inte är lärare som just "kör" den prövningen; så ställ din fråga till Hermods i så fall, eftersom du ska göra prövning hos Hermods.
    Vad jag vet så skriver man bl a en sort "uppsats" - det kan finnas några få "teman" att välja mellan - och temat får du inte veta på förhand, utan direkt på plats, så det gäller att snabbt komma på Vad man ska skriva och sedan skriva bra /både vad gäller argumentation, stavning, ordval, grammatik och allt annat som hör språket till.../.
    Den muntliga delen av prövningen som brukar komma ca 2 veckor senare, går ut på att läraren (utifrån den skriftliga delen, som hen har rättat till) utformar Unika frågor, som har som syfte att testa just de "svaga punkterna" i den skriftliga delen... ex. om man gjorde några specifika fel under den skriftliga text-produktionen, kommer läraren att fråga just om de specifika felen (och andra som gör prövning får Andra frågor, som tas fram utifrån vilka fel och brister just de uppvisade när de skrev uppsatsen sin...).

    Det är därför ej möjligt att på förhand veta exakt vad du måste kunna. Du måste tala och skriva på svenska "bra", helt enkelt. Och detta är svårt att uppnå, om man endast läste SVA1, även om du fick A-betyg i SVA1, t.ex.. så är det svårare saker som ingår i SVA2 och 3. Jag vill inte skrämmas... jag hoppas du klarar prövningen. Men utifrån min erfarenhet, så är chansen inte stor. Och jag tycker du bör bli överlycklig om du får E betyg på prövningen (du skriver att C eller D skulle vara ok... - jag tycker att E betyg, när du ej har läst kursen och inte den underliggande kursen heller - skulle vara nästan som ett mirakel, om du fick. Det vad jag uppriktigt tycker. Och mitt svar baseras på den erfarenhet jag har.).

    Vänligen och lycka till!

    ANNA