T

    Hej SYV! Jag har har under en lång period haft svårt med matematiken, men ändå klarat det hyfsat bra under grundskolan. Jag har hela tiden legat på en E-nivå när det kommer till matten, men det är något jag är nöjd över eftersom jag verkligen har haft och fortfarande har kämpigt med matten. Nu när jag började gymnasiet har jag dock haft det tuffare med matematiken och klarar knappt E-nivå. Detta skrämmer mig oerhört mycket. Jag pluggar väldigt mycket och försöker verkligen mitt bästa, men det ger inget bra resultat inom matten och detta ger mig ångest. Nu undrar jag vad som händer om man inte klarar matematik 1b under årskurs ett. Jag vet att jag inte ska tänka så, men jag börjar verkligen bli orolig nu. Har du möjligtvis några tips på vad jag ska göra för att klara den? Som sagt jag är ej ute efter att gå ut med ett A eftersom jag vet att det är alldeles för tufft för mig, men åtminstone ett E vill och MÅSTE jag klara. Jag har vanligt vis en envishet inom mig som gör att jag klarar saker och ting som jag har svårt för, men så här tufft har jag aldrig haft det med matematiken. Snälla hjälp mig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej T,
    jag undrar om du möjligtvis, kanske, har någon form av dyskalkyli - speciella svårigheter med att hantera siffror; detta kan en specialpedagog utreda. Skulle det visa sig att du har dyskalkyli, behöver du speciella undervisningsmetoder (vilka? är det beroende på variant, grad och omfattning av problematiken).
    ***
    Oavsett om man har dyskalkyli eller inte, kan man få hjälp av Matteboken.se (kursen matematik 1 finns upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-1 )och Mattecentrum som driver Räknestugorna, där man kostnadsfritt kan få matte-hjälp. Har du tur, finns det en räknestuga i din stad.
    ***
    Har du bett din mattelärare om hjälp och råd? Jag tycker du bör boka tid för enskilt samtal med din mattelärare; du kan få be att dina vårdnadshavare närvarar eller ta med dig din klasslärare-mentor eller någon annan person du litar på och kan få stöd av. Säg till din mattelärare det du skrev i frågan här i forumet: att du gör ditt bästa men tycker det är mycket tufft.
    Matteläraren borde kunna ordna så att du får ev. dyskalkyli utredd av en speciallärare. Annars, så borde hen ge tips och råd och extrastöd, även om du inte har dyskalkyli eller inte vill genomgå en utredning kring det.
    ***
    I värsta fall, om du får F i matematik 1b, är det bra att veta att du under de resterande 2 åren på gymnasiet har rätt att göra prövning i den kursen. Kanske kan du få igenom att få göra prövning i matte 1a, som är en lite lättare kurs. Det går att ta in betyg i matte 1a i stället för matte 1b in i examensbevis.

    Vänligen och lycka till!
    Julia syv
    P.S: du får gärna höra av dig framöver och berätta hur det går. Fråga SYV håller tummarna för dig!