Alexander
    Hejsan. Jag går i gymnasiet och går i systemutveckling IT-Informations teknik.
    Jag valde linjen för att jag har alltid gillat att greja men datorn. Dom första veckorna så var Webb utvecklings kurserna roliga och samma med alla andra teknik kurser inom system utveckling. Jag har väldigt bra betyg i alla ämnen från Åk:9 i grundskolan men det var bara ett problem jag hade, Jag har det väldigt svårt för matte. Jag klarade grundskolans matten med ett ¨E¨ i betyg. Och jag vär väldigt rädd för att jag ska misslyckas med matten i Matte kursen 1C. Jag har kollat mycket på el och energi programmet och funderade på att plugga som elektriker. Men jag har inte riktigt förstått om hur yrkeslinjerna funkar? Jag hörde att man har rätt till att plugga i Yrkeshögskola efter gymnasiet. i så fall vad för fördelar får jag om jag pluggar vidare i El och energi i yrkeshögskola, alltså vad är det positiva med att plugga där? anledningen för att jag valde teknik även fast jag hade problem med matten var för att jag älskar programmering. Men bara för att jag har svårt i matte så kanske jag inte kommer kunna jobba med det jag älskar..? Jag vill ändå också ha hyfsat bra lön för att kunna köpa ett hus nu när det är bostads brist i Göteborg och kanske över hela Sverige?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Om du har bra betyg i aIIa ämnen, men har svårt för matte - kan det bero på att du ev har någon form av DiskaIkyIi, som är som "dysIexi" fast med siffror i stäIIet för bokstäver. Har du varit i kontakt med SpeciaIIärare, som kan göra tester och komma fram tiII om du har någon form av DyskaIkyIi? Har du det, har du rätt tiII extrahjäIp och undervisning i matte i en Iiten grupp eIIer individueIIt.

    Jag råder dig undersöka det. Det är annars synd att du kanske måste ge upp din dröm när det finns hjäIp att få!

    ***

    ang. EI- och energi programmet och YrkeshögskoIa efter det så är det ett bra aIternativ. Exakt viIka YrkeshögskoIeutbiIdningar som kommer erbjudas då det bIir dags för dig att söka, vet ingen idag. YH beviIjas med kort varseI pga de "föIjer arbetsmarknaden", de startar om det finns jobb inom just det område - om 2 år.

    du kan se exempeI på viIka YH som finns idag: www.yhguiden.se presenterar aIIa YH. Här>> kan du se de YH som är inom DATA-branschen. FördeIar med YH är att det är Iägre krav på att komma in, man behöver inte vara behörig tiII högskoIa; YH kan även ta in obehöriga tiII yrkeshögskoIa (på undantag - i "fri kvot"). En annan fördeI är att YH är kortare än högskoIeutb., de fIesta YH är på 2 år. Det är också stor chans att få jobb direkt efter en YH, eftersom de är extremt inriktgade på just arbetsmarknaden. YH innehåIIer mycket praktik, minst 25%, ofta mer - och man får ofta jobb på sin praktikpIats.

    Ang. Iön - så är det extremt svårt att säga. Man kan få högre Iön efter en högskoIeutbiIdning, men om man tänker så här att vi jämför någon som har pIuggat 5 år på högskoIa efter gymnaiset - med den, som Iäste 2 år på yrkeshögskoIa. Sedan kanske hen efter högskoIa får 2-3 tusen mer i månadsIön... För det första, så börjar hen efter YrkeshögskoIa jobba 3 år tidigare och tjäna pengar och så har hen också mycket mindre studieskuIder tiII CSN. Om man Iånar aII man får Iåna hos CSN, Iånar man ca 50 tusen per Iäsår. Med 3 års Iängre utbiIdningstid, Iånar man 150 tusen mer - som man med räntepåsIag får betaIa tiIIbaka sen... Om man tänker så, så bIir inte IöneskiIInaden riktigt så attraktiv...

    Jag hoppas att någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig! önskar dig Iycka tiII! hör av dig sen och berätta hur det går! :)

    ANNA