Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    yrket Resekonsult är i Sverige inte "reglerat" - alltså är det helt upp till arbetsgivare att ge jobbet eller uppdraget till vem de vill, med vilken tidigare utbildning som helst. Du får söka jobb eller enskilda uppdrag som resekonsult; arbetsgivaren bestämmer vem hen anställer.
    Samtidigt som du söker jobb, rekommenderar jag att du ansöker även till Yrkeshögskoleutbildningar till Resekonsult - det går att söka väldigt många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och även bli antagen till flera samtidigt. Det går alltid tacka Nej till erbjuder studieplats; på så sätt är det helt ofarligt att söka utbildningar.
    Om du får jobb du vill ha även utan utbildning, kan du avbryta ansökningsprocessen eller tacka Nej, om du blir erbjuden plats på utbildningen. I annat fall så kanske du bestämmer dig att börja läsa (om du kommer in på ngn utbildning, så att säga). Det går också att hoppa av utbildningen; du kan fortsätta söka jobb även när du har påbörjat läsa. Får du jobbet du vill ha, kan du i så fall hoppa av utbildningen.

    Arbetsförmedlingns hemsida ser jag idag, 22 oktober 2019 - ingen annons ("noll" träffar) på Resekonsult, och bara 3 platsannonser för yrket "Resesäljare/Reseförsäljare/Resekonsulent".

    Hänvisning&Lästips:
    Reglerade yrken
    Yrkeshögskoleutbildningar till Resekonsult
    Om yrken inom turism - kan du läsa på framtid.se/yrke/yrken-inom-turism