Hej Emma,

    det är många som söker till psykologprogrammet; och det är stor konkurrens om utbildningsplatserna.
    Exakt hur höga betyg som i framtiden kommer att ge plats på en viss högskoleutbildning, ex. på psykologprogrammet, går inte att säga på förhand; Antagningsgränsen uppstår i konkurrensen; antal utbildningsplatser ställs mot de sökande /med de betyg som sökande har/ och så ser man sen vem som "sist" kom in, hur höga betyg hen hade; då publicerar man sen de resultaten... dvs du kan inte på förhand veta att dina betyg garanterat inte kommer att räcka.

    Har du tur, kan antal utbildningsplatser utökas och då sjunker gränsen på hur höga betyg man behövde ha för att komma in - därför råder jag dig att söka i alla fall; sök till alla orter där psykologprogrammet ges; gör högskoleprovet flera ggr; försök också höja ditt meritvärde.
    Har du redan nu max i merit?
    Om du inte vet om du har max i merit eller inte - ta dina betyg till syv på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd; ni tittar tillsammans på dina betyg; syv-en får då konstatera att du redan nu är behörig /förhoppningsvis/; sedan kan hen ge dig råd på hur du kan försöka höja ditt meritvärde.

    Ännu ett förslag är att du kikar på andra, "liknande" /i alla fall på ngt. sätt/ utbildningar och yrken, ex.
    Psykologisk coach>>; du kan också försöka komma in på fristående kurser i Psykologi (man blir tyvärr inte psykolog på det sättet, i alla fall inte i Sverige) och ta in de in i kandidatexamen ">>Beteendevetare med huvudområde Psykologi" eller bli lärare på gymnasiet i bl a psykologi (för det krävs inte att man har läst på psykologprogrammet).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA