K
    Hej!

    Jag vill gå natur fast jag är inte bra på matte är matte mycket svår och komplicerad i gymnasiet och är matte 1c, 2,c och 3c svåra?

    Jag gillar mycket om kemi

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jättebra att du gillar kemi!

    Man behöver inte - som tur är - nödvändigtvis gå på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet för att kunna läsa kurser i Kemi. På gymnasiet finns det kurser Kemi 1 och Kemi 2. Det är 200 poäng. De ryms inom Individuellt val. Man kan gå på något annat program och inom sitt individuella val läsa kemi 1 och 2, om undervisning i de kurser finns på skolan (och det lär det att göra om gymnasieskola erbjuder naturvetenskapsprogrammet och/eller teknikprogrammet - de program på vilka läsa kemi är obligatoriskt).

    Mitt råd till dig är därför att du väljer något annat gymnasieprogram, än NA, men att du väljer läsa på en gymnasieskola som, för övrigt, erbjuder NA och/eller Teknikprogrammet.

    Bästa hälsningar

    Mikael SYV