Elvira
    Hej, jag ska välja gymnasium nu och står inför ett väldigt svårt val. Jag har länge varit säker på att jag skulle gå NA, men nu har jag blivit mer intresserad av Entreprenör, dock har jag hört att det är väldigt svårt att komma in där. Men jag har lite frågor angående detta. (På sven Eriksson)

    1. Måste man söka den som förstahands val?
    2. Kommer man skriva sitt brev samt gå på intervjun redan på preliminära sökningen?
    3. Kan man ändra sig när vi söker andra gången?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Elvira!

    1. du kommer att prövas i första hand på ditt första val /det som du väljer som alternativ nummer ett/  och i fall du kommer in - då stryker man alla andra alternativ, som om de inte fanns. Därför är det viktigt att som alternativ nummer ett sätta den utbildning som du helst vill gå.

    2. eftersom du är intresserad av Spetsutbildning, kommer test & intervjuer äga rum. Du kommer att ha kallelse till test/prov och intervju - i fall du gör ansökan under prelinimär antagning. Jag råder dig gå på öppet hus som äger rum 19 januari kl.17.30, se mer i skolans presentation på GymnasieGuiden och när du är på skolan, kan du bl a fråga om när tester till Entreprenörsprogrammet äger rum och även fråga om du kan boka "skugga en elev"/testa på.

    3. man kan ändra sig under omvalsperioden och göra nya val. Enligt info på www.indra2.se är sista dag då man kan ändra sig, om man söker utbildningar med Färdighetsprov (t.ex. en spetsutbildning) den 13 maj 2016 kl.16.00 /gäller för Västr Götaland/. Omval/nyval till övriga utbildningar stänger den 1 juni kl.16.00.

    Hälsningar

    Mikael SYV