Hej Angelina,

    det är två helt olika situationer:

    om du fick Examensbevis eller om du fick Studiebevis. Vilket dokument fick du på gymnasiet?

    Fick du betyg i svenska 1, vilket betyg i så fall? Är det E eller högre /dvs godkänt betyg/ eller är det F-betyg?

    Vad är mål med dina studier som du planerar för nu? Vill du senare komma in på en eftergymnasial utbildning?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen,

    enligt reglerna som inte alltid är så logiska - så är det så här:

    Man kan inte "ta bort" kurser från examensbeviset, över huvudet taget. Utan Examensbevis är som en bild som ej får redigeras; det är som det är och förblir så... men i det Meritvärdet som räknas ut på ditt examensbevis, och med vilket du Konkurrerar om plats på högskoleutbildning, kan vissa kurser RÄKNAS IN I STÄLLET FÖR VISSA ANDRA KURSER, men den möjlighet är rätt så begränsat. Det är mattekurserna som man får "ersätta" med lättare mattekurser. Om du skaffar dig högre betyg i matte 1a och 2a än de betyg som du hade i matte 1 och 2 på gymnasiet - så kommer de högre betygen i matte-kurserna räknas in i ditt meritvärde, i stället för de lägre betygen i matte, som du har i ditt examensbevis.
    Dock prövas du med det Högre meritvärde endast i BII, kompletteringsgruppen. Samtidigt prövas du - till de utbildningar, till vilka du är BEHÖRIG på de betyg som finns i ditt examensbevis, i BI, direktgruppen - med det lägre meritvärde.

    Ang. svenska - så kan man tyvärr inte byta mellan svenska och svenska som andraspråk, när betygen redan är "låsta" i examensbeviset. Jag fick det nu bekräftat av en expert på gymnasiala betyg. Hen håller med mig om att det inte är logiskt, att man får "byta" ut matte-kurser men inte svenskakurser, men vi kan ej göra ngt. åt det. Det bestäms på mycket hög nivå och någon SYV an ej ändra på det.

    Du frågar också om vilka betyg du får "ta bort" när du söker till Apotekarprogrammet. Svaret är att man ej får "ta bort" betyg över huvudet taget. I alla fall inte från Examensbeviset...

    Du måste se om du är BEHÖRIG. Med Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram har man Grundläggande behörighet till högskolestudier. Men du måste också ha Särskild behörighet - till apotekarprogrammet och det är godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. Om du redan nu har alla de betygen, är du behörig.

    Konkurrera om plats kan man med betyg och separat - med resultatet av högskoleprovet. OBS! ansökningsperiod till högskoleprovet är nu KORTARE, från 15 aug. t o m 1 september, dvs 1 sept är sista dag att anmäla sig och betala högskoleprovs-avgift på 450 kr.

    • : Jag har fått ett D i svenska 1 och jag tänkte om jag kunde läsa svenska som andra språk 1 på komvux.
    • : Jag har fått examensbevis. Jag har också läst första året matte 1c och fick E och i tvåan matte 2b och fick ett D. Kan jag läsa matte 1c och 2c istället på komvux på ett år. Min sista fråga är vilka betyg får jag inte ta bort och jag vill läsa till apotekarprogrammet.
    • Anna : Du kan inte ersätta svenska med SAS i examensbeviset. Däremot kan du "ersätta" matte-kurserna men lättare matte"motsvarigheter" och på så sätt höja ditt meritvärde.
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar. Läs gärna de två "utökningar". Återkom sen om ngt. är oklart. Lycka till med dina studier!
    • : Hej igen!
    • : jag har läst 2600 poäng och jag vill läsa engelska 7 på komvux. Kan jag då byta ut det lägsta betyget till engelska 7 även om jag examensbevis. Med vänlig hälsning Angelina
    • Anna : Nej, tyvärr Inte. Engelska 7 betyget, om den ger dig meritpoäng, kommer OCKSÅ räknas in i ditt jämförelsetal; men inget annat betyg "försvinner" för det.
    Läs alla kommentarer