Nada
    Hej!

    jag studerar svenska som andra språk i campus Lidköping nu och jag ska klara grund nivå på juni. jag vill läsa vidare svenska som andra språk i gymnasienivå men det ska ta för lång tid för att klara den (varje nivå tar en termin så jag behöver ett och ett halv år ). jag frågade om en intensiv kurs som heter Snabba Spåret i Skövde kommun och jag ska behöva 33 veckor för att klara den men jag tror att det är också för mycket tid . Jag läste att man kan klara SVA 1,2 och 3 i 15 veckor men jag har inte mycket information om det . Min fråga är : Var kan jag hitta en kurs som hjälper mig att klara svenska i gymnasienivå i en kort tid och ger poäng så jag läser vidare på universitet ? (det blir bra också med distans eller kursar som man läser på nätet. )

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nada,

    om din högskoleutbildning är på svenska (med undervisningsspråk Svenska) då behöver du ha bra och stabila grundkunskaper i svenska och att ha för bråttom är kanske inte så bra.
    Vi har erfarenhet av att personer som snabbt skaffade sig behörighet och kom in på eftergymnasiala utbildningar på högskolor/universitet eller på en yrkeshögskola - klagar sedan på att det är för svårt, att de inte förstår det som står i läroböcker och det som läraren säger på lektionerna... de hade för bråttom och inte hade skaffat sig stabila och djupa kunskaper i svenska språket.

    Med det sagt, så måste man erkänna att olika personer är olika "språkbegåvade". Du är rätt så ung, bara 22 år, och unga personer lär sig språk ofta snabbare än de äldre.
    Så det är inte omöjligt att anta att du skulle kunnat klara dig bra om du läste svenska i snabb takt - ... sedan är det också så att Kunskaper kan man skaffa sgi genom självstudier; och har man kunskaper - kan man få betyg genom en prövning. Du kan anmäla dig till prövning i SAS 3, svenska som andraspråk 3 och klarar du prövningen och får godkänt betyg - då är det jättebra!
    Annars så finns det TiSUS - test i svenska för UniversitetsStuderande; klarar du godkänt betyg på det testet, blir du också behörig vad det gäller svenska.

    Om du vill ha lärarledd undervisning i gymnasiala kurser i Svenska, är du hänvisad till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är vad komvux i din kommun kan erbjuda, som du kan läsa med Lärarledd undervisning.
    Självstudier kan du bedriva - när du vill och hur du vill. Du får läsa böcker, se svenska filmer, lyssna på sånger på svenska, prata svenska mm och m.fl.

    Om jag förstår dig rätt så vill du komma in på högskoleutbildning. Vilken utbildning? Det är ju så här att de flesta utbildningar börjar på hösten. Det är färre utbildningar som börjar på vårterminen - i januari.
    För det första, så kanske just din högskoleutbildning inte börjar i januari, utan bara på hösten och i så fall har du ingen nytta av att du blir behörig snabbare än i juni 2019, innan sista kompletteringsdagen till högskoleansökan.
    Men om din högskoleutbildning börjar i januari 2019, måste du påvisa att du är behörig senast 1 december 2018. Det är då frågan om det är realistiskt att tro att du som ännu /idag/ inte har grundskolebehörighet i svenska, som ska klara av hela gymnasiesvenska innnan 1 december i år.
    Personer som har svenska som modersmål läser gymnasiesvenska under 3 år och inte alla får godkända betyg.
    Du har inte svenska som modersmål och vill klara av samma mängd kunskap flera ggr snabbare. Det är rätt ovanligt att det "går vägen".
    Och, som jag redan har skrivit om - ovan, så har vi erfarenhet av att folk "kan lida" senare av att de hade för bråttom, kom in på högre utbildningar, och sedan inte klarar av att läsa - pga det är för svårt, bland annat språkmässigt.

    Som sagt, tycker jag du kan börja med att ta reda på om "din högskoleutbildning" börjar på våren eller inte.
    Om din högskoleutbildning börja på våren och du vill göra ett försök att söka till våren 2019 och komplettera med betyg senast 1 december 2018, måste du i så fall börja läsa svenska på heltid från v.32, den 13 augusti, som senast - och läsa i 15 veckor på heltid i följd: SAS 1, 2 och 3.
    Och det är din Hemkommun, den kommunen där du är folkbokförd, som står för att ge dig utbildning. Sådana är reglerna.

    Du får hemskt gärna visa mitt svar till personal på Komvux i din kommun.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia SYV