Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utan godkänt betyg i matematik 1 kan man inte få ut examensbevis. Om du innan slutet av årskurs 3 ej får godkänt betyg i matte 1, får du Studiebevis, inte Examensbevis. Men om du innan du går ut gymnasiet kompletterar (t.ex genom att gå om kursen eller att göra en Prövning) och får godkänt betyg i matte 1, får du ut "ett vanligt" Examensbevis, där det inte syns att du först fick F och sedan har kompletterat.

    Om du vid avgång från gymnasiet får ut Studiebevis (alltså om du inte uppnår kraven för exam.bevis):
    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier, i Sverige.
    Studiebevis kan på komvux kompletteras ut och du kan då få Examensbevis från komvux; då måste du tills dess få godkänt betyg i matte 1.
    När man söker jobb, visar man upp (oftast) betyg från den Senaste/högsta utbildningen, alltså inte alla betyg man har.
    Om du efter gymnasiet går på högskola eller yrkeshögskola och söker jobb efter det, visar du upp, när du söker jobb, betygen från den Eftergymnasiala utbildningen; jag tror inte ngn kommer fråga dig att visa gymnasiala betyg.