Nicole
    Hej! Jag går i ettan på gymnasiet och jag hamnade fel kände jag så jag ville börja på stylist linjen. Men de hade Inga platser så just nu går jag hudvård och spa och ska börja på stylist i ettan nästa år. Jag undrar om jag kan ta bort några ämnen som jag endå ska ha nästa år. Som tex idrott och naturkunskap, och att jag fortfarande har engelska fast vi har det nästa år. Så jag lixom har engelskan överstökad för den e svår. Men kan jag ta bort något ämne om jag ska ha det nästa år? För skolan tar så mycket på mina krafter och det påverkar mitt mående och mitt mående påverkar hur bra jag jobbar i skolan. Jag klarade knappt av nian, hur ska jag då klara av ettan och ha så mycket press? Om jag tar bort några ämnen så kan jag vila mig och ta igen det nästa år. Jag hade mått mycket bättre av det. Men kan jag det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole,

    det är inte bra att du känner dig så trött, att du inte orkar läsa på heltid.

    har du kontakt med läkare eller med psykoIogen? Be i så fall om sjukskrivningsintyg!

    Om du blir sjukskriven på heltid eller på deltid, kan du inte läsa alls eller så kan du bara läsa på deltid.

    Om du inte har och inte kan få sjukskrivning... då blir det skolk, om du inte går på lektionerna, och då riskerar du bli av med ditt Studiebidrag från CSN, tyvärr.

    Angående det att du ska läsa samma kurser nästa år, så förstår jag på sätt och vis hur du tänker. Dock måste jag tyvärr säga att det finns inte 100% garanti att du ska läsa Stylist nästa år. T.ex kan det hända att skoIa Iägger ner den utbildningen, eller att du inte kommer in - du kommer ju att konkurrera med dina grundskole betyg om plats. Om du inte kommer in på Stylist nästa år? Vad ska du göra då?

    Om du nu klarar av kurser i åk1, kan du i värsta fall fortsätta i åk2 på din nuvarande utbildning, men om du inte läser alla kurser, kommer du i så fall att ligga efter...

    Hälsan är det viktigaste! Om du inte orkar Iäsa på heltid, se tiII att bli sjukskriven och få hjälp/behandling.

    Räkna inte "kallt" med att få läsa Stylist nästa år. Du kan vara säker först när du får besked ANTAGEN i den slutgiltiga/definitiva antagningen.

    Prata med kurator och med skolsköterska på din skoIa, samråd med dem: de har erfarenhet av Iiknande situationer, och kan säkert ge bra tips/råd/stöd och hjäIp.

    VänIigen

    JuIia SYV