Klara

    Hej! Jag går just nu sista året på tekniklinjen. Jag kände att jag valde fel linje för det visade sig att jag inte alls var intresserad av teknik utan ville bli läkare. Nu kmr det svåra..... Jag har jättebra betyg i ämnena som matte, fysik och kemi. Har även läst till vissa kurser, detta betyder alltså att jag har mer än 2500 poäng! Men alla mina teknik betyg ligger på E så det tynger ner mitt merit jätte mycket. Kan man ta bort dom när man söker in? Eller måste jag läsa upp mina teknik kurser för att ha ens chans?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    det är stor skillnad - om du får Examensbevis eller Studiebevis.
    Får du examensbevis, är dina betyg "låsta" i det och du behöver sedan höja betygen i exakt samma kurser.

    Får du studiebevis, som inte ger behörighet till hgöskola - kan du få ett nytt examensbevis på komvux. I examensbevis från komvux får inte betyget i Idrott och hälsa 1 ingå; men det är också 100 p. mindre som krävs - för att få examensbevis från komvux.

    Prata med syv på din skola. Fråga om hen tror du kommer uppfylla kraven för examensbevis eller inte.
    Hälsningar
    Mikael syv

    • :

      Hej Mikael! Förlåt om frågan var otydlig men jag vet att jag kommer få ett examensbevis! Min fråga är om jag har t.ex 2800 poäng kan jag när jag söker, kan jag stryka de betygen (de som inte behövs för att komma in) för att få ett högre snitt?

    • Anna : nej, det kan du inte göra. Det är Antagning.se - när du gör ansökan till högskoleutb. i Sverige - som räknar fram ditt meritvärde. Du ska bara se till att antagning.se får tillgång till ditt examensbevis.
    • Anna : Antagning.se räknar in i ditt jämföresletal alla betyg som inte är markerade med "U" - med undantag av GA, gymnasiearbete och av de U-kurser endast de betygen räknas in som ger dig meritpoäng eller som krävs för särskild behörighet till just din högskoleutb.