Anonym
    Hej!

    Jag läser just nu andra året på teknikvetenskapliga linjen.

    I samhällskunskap har jag ett D som sänker min merit väldigt mycket.

    Jag läste också att man behöver ha godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1 för att ha högskolebehörighet.

    I min studieplan läser jag totalt 2600 poäng. Är det då möjligt att ersätta samhällskunskap som är ett gymnasiegemensamt ämne med den extra kursen jag läser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, det är tyvärr inte möjligt. Detta pga man kan inte utesluta obligatoriska kurser. Se i Programplanen för TE: Samhällskunskap 1b finna bland de gymnasiegemensamma ämnen och samtliga kurser i den "avdelningen" är obligatoriska); det enda som får avvika i den "avdelningen" är att man kan ha "fel kurs" i matte 1, alltså matte 1a eller 1b i stället för matte 1c.

    • :

      Tack så mycket för snabbt svar!

      Är det möjligt att göra en prövning i kursen för en chans att få bättre betyg?

    • Anna : Efter gymnasiet, ja. Under gymnasietid får elever göra prövningar endast om de fick F i betyg eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde genomföras (t.ex lärarbrist, sjukdom mm).