Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elev, :)

    I Natur-natur är fysik 2 en obligatorisk kurs, tyvärr.
    Med F i fysik 2 kan du ta examen, om du får godkända betyg för övrigt, men utan betyg i fysik 2 uppfyller du inte kraven för examensbevis från natur/natur.

    Däremot så kan du kanske "byta inriktning" till natur/samhälle- Du kan i Programplanen för NA>> se vilka är inriktningskurser på inriktningen "samhälle":

    Liselotte

    Om du kan få betyg i Geografi 2 och i Samhällskunskap 2 - då kan du ha som "ett naturvetenskapligt ämne" antingen Kemi 2 eller Matte 4... det går bra.
    Men du måste antingen få betyg i fysik 2 eller i Geografi 1 och Samhällskunskap 2. I andra fall uppfyller du inte kraven för examen från Naturvet.pr i gymnasieskolan.
    Om du inte vill läsa fysik 2 och kan "gå med på" att sluta på gymnasiet med Studiebevis (i stället för examensbevis) - då kan du be att få byta fysik 2 mot "vilken annan kurs som helst". Om du hoppar av fysik-kursen och inte ersätter den med en annan kurs, läser du på deltid och förlorar rätten till Studiehjälp från CSN.
    Om det inte spelar någon roll - Studiehjälp från CSN och uppfylla kraven för examensbevis och med de också få Grundläggande behörighet till högskolestudier - då kan du hoppa av fysik 2. Du får sedan Studiebevis som du på Komvux kan komplettera upp till Examensbevis. Där "förlorar du" betyg i Idrott och hälsa 1 (det får ej ingå i Examensbevis från komvux - ändring i reglerna från 1 jan 2017).

    Vänligen
    L. :)