Adina
    Hej! Läser teknikprogrammet, inriktning design och produktutveckling. Vi har läst Cad 2 som vad jag förstår det som var 50 extra poäng som vi inte "behövde" egentligen och att vi då läser 2550 poäng under hela gymnasiet. Skulle det gå att ta bort historia 1a1 och "byta ut" det betyget mot cad 2 eller måste man läsa historiakursen?
    • Jelena : Nej, Historia är det obligatorisk att läsa på alla nationella gymnasieprogram.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adina; Jelena gav dig rätt svar i kommentaren. Se gärna Programplan för TE>> och Historia 1a1 står under "Gymnasiegemensamma ämnen". Alla kurser som finns inom Gymnaisegemensamma ämnen är alltid obligatoriska, vilket betyder att utan betyg i alla de kurser går ej få ut Examensbevis, utan endast Studiebevis. Och studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Däremot går det att ha F betyg i Historia 1a1 och ändå få ut examensbevis från Teknikprogrammet. F betyg är det icke-fördelaktigt att ha i sitt examensbevis för att det sänker konkurrenskraft i betygen.

    Vänligen
    Julia syv