Jonathan
    Hej!

    Jag går just nu på teknikprogrammet och läser sammanlagt 2650 poäng. Som jag har fattat det så söker man bara in med 2500 poäng till högskolan och där av så måste jag välja bort kurser. Min fråga är om jag kan ta bort Gymnasiegemensamma ämnen som till exempel religion och samhälle?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nej Jonathan, så funkar det inte riktigt...
    Så här är det:
    om du kommer att ha betyg i 2650 poäng, kommer 150 poäng bli i ditt examensbevis markerade med U som betydet "utökat". U-kurser kan också räknas in - precis som vanliga kurser; men U-kurser räknas in bara om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng >>>

    Vilka kurser som just i ditt examensbevis blir markerade med U - bör framgå av din individuella studieplan;
    de obligatoriska kurser, som t.ex Religionskunskap 1 eller samhällskunskap 1b kan ej vara U-kurser, eftersom de är Obligatoriska.
    Se gärna Programplan för TE>>.
    De obligatoriska på Tekniprogrammet på gymnasiet kurser är:
    dvs Samtliga gymnasiegemensamma + samtliga programgemensamma + Alla kurser inom En av inriktningar + tillräckligt antal poäng kurser som får läsas som programfördjupande just på teknikprogrammet + 200 p. kurser inom Individuellt val /vilka kurser som helst - nästan.../ + godkänt betyg i Gymnasiearbete.... och om man förutom dem har ännu fler betygsatta poäng, då blir de markerade "U" i Examensbeviset.
    Jag vet inte vilka kurser som just i ditt examensbevis blir markerade med U; du får givetvis prata med syv på din skola och komma med förslag; dock går det inte att göra obligatoriska kurser till U-kurser, det går emot reglerna och ett sådant examensbevis kan bli "stoppat" av Antagning.se ... därför att det är inte ett giltigt examensbevis.
    Sedan kan också U-kurser räknas in tillsammans med alla andra kurser. Exempel: om du läser en annan intiktning än Teknikvetenskap och har Matematik 4 som en U-kurs, då räknas det betyget, alltså betyg i matte 4, in i alla fall för att i fall matte 4 ej krävs för behörighet till just din högskoleutbildning, då ger den kursen Meritpoäng.
    Men om du ex. har en kurs i Psykologi som U-kurs... då kommer inte det betyget räknas in; för att gymnasiekurs i pyskologi krävs inte för behörighet till någon högskoleutbildning och den ger inte heller några meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag läser en kurs som heter Mattematik Specialisering som utökad kurs och söker ett program som kräver Mattematik 4. Kommer då Mattematik Specialiseringsbetyget räknas in i mitt totala meritvärde?
    • Milla : Matte specialisering som U-kurs räknad in om den ger meritpoäng; Max antal meritpoäng är :2.5 och om du inte genom andra kurser uppnår Max i merit kommer i så fall betyget i matte Spec räknad in.