Valeria
    Hej,

    Jag är en elev inom linjen samhällsvetenskap inr. beteendevetenskap och jag ligger ganska bra med när det gäller betyg men har otroligt hög frånvaro, det har jag haft under en lång period nu, från 7 an. Jag har alltid haft en hög frånvaro eftersom jag haft det dåligt med min psykiska hälsa och aldrig blivit diagnostiserad eftersom jag inte sökt hjälp.

    Jag undrar om jag avslutar första ringen och avslutar alla kurser jag har just nu, kan jag ''spara'' poängen och ta en paus på ca 1 år så jag kan börja andra ringen när jag kommer tillbaka och mår bättre och klarat ut de problemen jag har just nu?

    Jag har pratat med mina vårdnadshavare och jag är stöttad, ska prata med min SYV i skolan också men ville kolla med denna sida först.

    TL:DR
    Går det att ta ett års paus efter att ha avslutat första året, och sedan komma tillbaka efter ett år med de avslutade kurserna och påbörja det andra året utan några konsekvenser?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Valeria,

    jag beklagar att du har hälsoproblem och hoppas du börjar må bättre inom kort.

    Ang. reglerna
    Gymnasieskola är skyldig att "hålla plats åt dig" om du åker utomlands för att Studera. I andra fall är det frivilligt för gymnasieskola att bevilja ledighet - det är alltså rektors beslut som gäller.
    Om du skaffar dig Läkarintyg/Intyg från psykologen som sjukskriver dig - borde det vara till hjälp när du och dina vårdnadshavare pratar med rektor på skolan, men jag kan inte lova dig hur rektor beslutar.

    Varför är det inte bara att få vara ledig i ett år?
    Jo, så här är det - om du inte ska läsa åk2 från hösten 2018, utan vill läsa åk2 från hösten 2019, då borde din skola ta in en elev mindre i åk1 från hösten 2018... dvs ha "en ledig plats" som väntar på dig. För din skola är det en ekonomisk förlust, då skola mister statsbidrag för den "uteblivna eleven"; och om du sedan av någon anledning inte kommer tillbaka till samma skola, utan exempelvis väljer "hoppa in" på en annan skola /där rektor tar in dig - för de kanske har en ledig plats/ - då kommer inte din skola få statsbidrag för dig i ännu 2 år... det är rätt mycket pengar för din skola, som inte kommer till skolan.
    Och att lova dig att "inga problem" att du ska få komma in om ett år kan rektorn göra - Om det är bara en enda elev... kanske. Sedan kan det bli så att du kommer tillbaka och ännu någon eller några elever kommer in på skolan som skola blir "tvungen" att ta in - exempelvis de elever som åkte utomlands för att studera - och skola ej kan neka dem... + ett par elever, vars föräldrar flyttar pga jobberbjudande i er stad ... då kan ni bli rätt många "extra-elever" i klassen... som kanske inte ens får plats i klassrummet.

    Det är därför inte - tyvärr - så enkelt att "bara" säga på skolan att du vill bli "fri från skolan" i ett år.
    Jag hoppas givetvis att det kommer att gå bra och att du får ett positivt svar från rektor på din begäran om att få vara ledig i ett år.

    Sammanfattning:
    det är rektors beslut som gäller. Om du kan inkomma med Läkarintyg eller Utlåtande från läkare eller en psykolog som sjukskriver dig eller som rekommenderar att du tar studieuppehåll - borde det vara till hjälp.

    Jag vill inte göra dig orolig, och jag skulle gärna svarat att det blir 100% inga problem, man jag kan tyvärr inte svara så. Utan jag måste ge ett korrekt svar, som är "rektors beslut gäller".

    Vänligen
    L.
    P.S: Lycka till! Hör av dig och berätta hur det går! Fråga SYV håller tummarna för dig!

    Liselotte
    • : Tack för att du va ärlig :) ska prata med min SYV och hoppas på det bästa, hoppas du har en trevlig kväll Liselotte!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;) och LYCKA TILL!
    • Anna : Jag vill också lägga till att jag Hoppas och Tror att Om du med godkända betyg från åk1 vill senare - om ett år t.ex komma in i åk2 - då kommer möjlighet att finnas på NÅGON SKOLA... det behöver inte vara just din skola, men Någon skola borde kunna ta in dig... antingen att de har ledig plats eller att din kommun "tvingar in dig" som en "extra-elev"... i alla fall ska det inte behöva bli så att du med godkända betyg från åk1, ej ska kunna fortsätta läsa. :) Och Ännu ett annat alternativ blir då för dig att söka till en eller flera FOLKHÖGSKOLOR.
    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ!

    jag vill komplettera det svaret som du redan har fått. :) ... med info om att ännu en möjlighet finns för dig sen... när du kommer närvare 18-års åldern, nämligen att läsa på en folkhögskola >>>. Åldersgräns för att kunna läsa på en folkhögskola är "från det kalenderåret som man fyller 18 år".Du är alltså idag - för ung. Men efter ditt ett-åriga uppehåll i studier, blir du kanske inte för ung.
    Betygen från gymnasiet och Omdömen från folkhögskolorna kan inte "sättas ihop" men folkhögskolan tar hänsyn till dina tidigare betyg och framförallt till dina kUNSKAPER - och så får man efter studier på en folkhögskola /eller i alla fall Kan få.../ ett Omdöme.
    Med omdöme från en folkhögskola kan man söka till eftergymnasiala utbildningar, om man vill.

    Så, vill bara påminna om att det finns flera möjligheter att på olika ställen skaffa sig "gymnasiekompetens".

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

    Jag nämnde folkhögskola - mest för din "kännedom", så att du vet att även ett sådant alternativ finns också.
    Du kan söka till gymnasieskolorna och till flera olika folkhögskolor samtidigt. Varje folkhögskola tar in själva... oberoende av andra ansökningar. Och det är först när du får besked ANTAGEN som du behöver på allvar fundera över om du vill ta platsen eller inte. Det går alltid att svara Nej, jag vill inte ha platsen. :)

    Man läser på folkhögskolorna (i stället för gymnasiet) av flera olika anledningar.... kanske passar miljön på en folkhögskola bättre? Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat, där man kan bo under studietiden... även av den anledning /om man annars ej har bostad/ - så kanske man vill läsa på en folkhögskola, i stället för gymnasiet. Sedan är det också så att man blir "för gammal" för gymnasiet, men man blir inte för gammal för en folkhögskola... man kan vara hur gammal som helst och ändå kommer in på en folkhögskola och läsa sin gymnasiekompetens och kanske samtidigt läsa olika estetiska kurser (vilket ofta erbjuds på folkhögskolorna eller läsa kurser för att kunna bli tolk).
    När blir man för gammal för gymnasiet?
    Reglerna säger så här - t o m vårterminen det kalenderåret man fyller 20 år, "hör man till gymnasiet";
    fr o m höstterminen /från 1 juli/ - det kalenderåret som man fyller 20 år - "hör man" inte längre till gymnasiet och får ej antas till en ungdoms-gymnasieskola. Dvs sista dag man kan bli ANTAGEN till en utbildning på gymnasiet är sista juni det kalenderåret man fyller 20 år... men Antagning sker ju till hösten... och då blir det i praktiken så att man kan börja på gymnasiet t o m det året man fyller 19 år. Sedan har man rätt att fullfölja den utbildning som man är antagen till... även om man är över 20 år sen, när man fortsätter in i åk2 och 3... men vill man byta utbildning - kan man inte längre göra det... för att man kan ej /pga sin "höga" ålder/ längre bli ANTAGEN till en ny gymnasial utbildning.
    Men då är det tur att det finns andra alternativ - som folkhögskola och komvux. :)

    • : Tack! Men är inte det bästa alternativet att återgå till gymnasiet efter pausen? eller blir det mer effektivt om jag ansöker till en folkhögskola? För nästa år fyller jag 18, hur länge tar det att skaffa ett omdöme för en eftergymnasiala utbildningar? Eller blir jag för gammal för att fortsätta studera på gymnasiet när jag ska påbörja åk 3? För ansöker jag nästa år till gymnasiet kommer jag vara 18 därav börja åk 2 vid 18, åk 3 med 19 och ta studenten när jag är 20?
    • Anna : Det tar, som regel, lika lång till att skaffa sig Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola, som att läsa för Examensbevis på gymnasiet eller på Komvux. Det är ju ändå samma kurser /i princip/ och 3-årig utbildning på heltid, som gäller att skaffa sig.
    • : Men om jag då studerat ett år på gymnasiet, hoppas av, fyller 18 och ansöker om att studera på en folkhögskola, får jag en fulltidsutbildning på 3 år d.v.s att de kurserna jag avklarat i åk 1 på gymnasiet spelar ingen roll, och jag får ändå läsa ikapp dom IGEN? Det är hur jag förstått detta.
    • : (studerat ett år och avklarat kurserna dvs)
    • Julia : En Allmän linje på en folkhögskola är en 3-årig heltidsutbildning. dock tar personal på folkhögskolorna hänsyn till elevens förra studier men framförallt till elevens Kunskaper. Det är olika hur man gör på olika folkhögskolor... exempelvis kanske du kan göra nivåbedömningstester och bli placerad i år 2 på allmän linje direkt; det finns ju så klart ingen anledning att läsa under längre tid än nödvändigt. Dock kan inte just BETYGEN från gymnasiet eller från komvux ingå i omdöme från en folkhögskola. Lärare på folkhögskolor får givetvis titta på dina betyg och respekterar säkert att du har förtjänat de betygen... men sedan är det de faktiska kunskaperna /vad du faktiskt minns och kan i de kurser du läste/ som kommer att spela störst roll.
    Läs alla kommentarer