Cornelia

    Hej! Jag har planerat att göra ett utbytesår under 2an i gymnasiet men gör man ett utbytesår räknas inte det utan man behöver gå ett år mer än vad man egentligen skulle gjort om man gick alla år i sverige så jag undrar om det skulle fungera att plugga in två års material (2an och 3ans) under 3an så man kan ta studenten samtidigt som sin vanliga klass?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Cornelia,

    det kommer inte att fungera att läsa 2 år på ett år. Du kan inte lägga ner 80 timmar per vecka på dina studier (2 heltider), det är för det första och för det andra, även om du skulle vara kapabel till en sådan enorm studieinsats, så är inte kurserna anpassade på det viset... du måste i så fall läsa kurser som är upplagda på ett läsår - på En Termin i stället, när klasserna läser på ett läsår och proven och andra uppgifter, alltså hela undervisningen, är anpassad till ett Läsår. Din gymnasieskola kommer inte kunna lägga ner så mycket resurser, bl.a lärartid - för att anpassa undervisning på det viset.
    Skolan är inte skyldig att göra det och det är väldigt svårt för skolan att göra, därför kommer den inte att göra det. Du får givetvis fråga men jag är säker på att du får Nej, det går inte - som svar från rektorn.

    De förslag jag har är att du
    - antingen så läser du på en Svenska gymnasieskola utomlands
    eller
    - läser på Korr-on-line (distansgymnasiet) om du kommer in på den (samtidigt som du läser ditt utbytesår) - vet inte om du kommer orka det...
    eller
    så får du "gå om" ett år efter utbytesåret.
    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare