Matilda
    Hej! Går ett yrkesförberedandeprogram med tillvalen svenska 2 och 3 samt engelska 6 för att få grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå. Jag undrar om man kan ta gymnasieexamen trots mycket frånvaro om man ändå genomför alla uppgifter och får toppbetyg i kurserna.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda;
    kraven för examensbevis >> inkluderar att man måste ha godkända betyg i tillräckligt antal kurser (endast max 10% av gymnasial utbildning, dvs max 250 poäng, får vara F, men inte i vilka kurser som helst);
    sedan om det går att uppnå godkända betyg med mycket frånvaro - är en annan fråga.
    Just på yrkesprogrammen kan problemet vara att t.ex praktik-timmarna kan man inte "ta igen" på egen hand, med eget arbete hemma, utan man måste just vara en arbetsplats och är man inte det, riskerar man att inte få godkända betyg i de kurser som innehåller praktik.
    Och så avråder vi på Fråga syv från att skolka.
    Givetvis kan det finnas giltig orsak till frånvaro, exempelvis sjukdom.
    vänligen
    ANNA