Yad

    Hej, jag tog gymnasiet 2017 och gick ut med F i fem olika ämnen tyvärr. Jag gick samhällsprogrammet. Nu har jag bestämt mig för att börja ta tag i plugget återigen och fixa till mina betyg så jag kan studera systemutvecklare. Jag tänker studera inom IT därför undrade jag om det är möjligt att ta andra kurser hos komvux och byta ut dom mot de kurserna jag inte klarade i gymnasiet? Alltså de resterande poängen jag saknar för att få examen tar jag igen med andra kurser istället för dem jag ej klarade av. Kan jag exempelvis byta ut matte 3b och samhäll 3 mot programmering 1 och datateknik? Det är något jag har intresse för samt kommer det hjälpa mig när jag studerar vidare inom IT. Väldigt tacksam för svar!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Yad,
    planering mot examensbevis gör du med SYV på komvux; ang. Matematik 3 undrar jag om den kursen kan krävas till de högskoleutbildningar som du vill söka? Är det på högskola du vill läsa sen? eller kan du tänka dig läsa inom t.ex yrkeshögskola? I så fall kanske du direkt kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar. Yrkeshögskola kan göra undantag från kravet på "fullständig gymnasiekompetens", trots att det är Kvalificerade Eftergymnasiala utbildningar som erbjuds inom yrkeshögskola. Kika gärna på www.yhguiden.se
    *********
    Om du vill få ut Examensbevis från samhällsvet.programmet så ingår inte matematik 3 som obligatorisk kurs. Inom ämnet samhälllskunskap behöver du inte läsa högre kurser än Samhällskunskap 1b. Om komvux i den kommunen där du är folkbokförd kan erbjuda programmering1 och/eller datateknik, måste du fråga på komvux i din kommun.

    Vänligen
    Julia syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yad, som Julia har svarat dig redan - är det inte alls omöjligt att komma in på en YRKESHÖGSKOLE-utbildning utan examensbevis från gymnasiet; kika gärna på yh inom Data/IT.
    Du kan samtidigt som du söker till komvux även söka många olika yrkeshögskoleutbildningar. Blir du antagen på flera ställen, kan du i så fall välja sen vilken utbildning du väljer att tacka Ja till.
    Ännu fler yrkeshögskoleutbildningar kommer att dyka upp på www.yhguiden.se under de närmsta veckorna - pga Myndighet för yrkeshögskola kommer inom kort besluta om nya yrkeshögskoleutbildningar.
    Du kan redan nu kika på listan på yh inom Data-IT men titta även i framtiden - med jämna mellanrum, för att nya yh kan dyka upp i princip när som helst (men stora förändringar i utbudet brukar ske - inom Yrkeshögskola - i januari/februari varje år).
    Mvh
    ANNA